Ultimativ luksus-coupé: Vision Mercedes-Maybach 6

Bilshowet ved Pebble Beach i Californien afholdes hvert år i august og er et must for alle, der elsker klassiske biler. Med andre ord danner showet den perfekte ramme for premieren på den ekstreme konceptbil Vision Mercedes-Maybach 6th. En ultra-slank coupé, der er på en og samme tid er en hyldest til den klassiske aero-coupé-guldalder og en udforskning af moderne teknik.

Mere information, flere billeder: www.mercedespress.info

Den næsten 6 meter lange konceptbil har et design, der gør stort indtryk. Designteamet har skabt en genfortolkning af de klassiske, æstetiske principper kombineret med det uforudsete nye og minimalistiske. Her er både "boat-tail" og vingedøre, ligesom de 24-tommer hjul og fælge er synlige bag de gennemsigtige skiver i bilens farve.

Bilen er drevet af fire elmotorer (én for hvert hjul), som tilsammen producerer hidtil usete 750 hestekræfter, der får sin energi fra et batteri under gulvet på 80 kWh. Det giver en acceleration fra 0-100 på under 4 sekunder og en rækkevidde på over 500 km (NDEC). Tophastigheden er begrænset til 250 km/t.

En ny "quick-charge" funktion med jævnstrøm på op til 350 kW gør, at bilen på bare fem minutter kan oplades med energi nok til at kunne køre ekstra 100 kilometer.

Batteriet kan også oplades ved traditionel opladning og ved hjælp af trådløs induktionsopladning, hvor bilen lades op ved blot at holde det rigtige sted.

Den lange kølerhjelm fungerer som et bagage rum, der er lastet med to specialdesignede kufferter, og der er stadig har masser af plads til anden bagage.

Interiøret er unikt udformet med en kombination af klassiske analoge instrumenter og digital information i forruden. Lædersæderne er formet som klassiske møbler, men knapperne i polstringen er nu sensorer, der registrerer, hvordan passagererne sidder. Sæderne kan selv opvarme eller afkøle passagererne afhængig kropstemperatur og sætte massageprogrammer i gang, hvis de registrerer stive muskler. Bilen kan også genkende farverne passagerernes tøj og indstille lyset i kabinen derefter.

David Engstrøm

Presse- og kommunikationschef

Mercedes-Benz Danmark

Telefon: 6038 9830

E-mail: david.engstrom@daimler.com

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags: