Ekstra lange træelementer til svømmehal

Det tyske arkitektfirma Auer Weber har designet tagkonstruktionen til den nye svømmehal i Sportscentret Cents i Luxembourg. Loftet er bygget med ekstra lange træelementer på op til 23,75 meter. På den måde blev det muligt at få de meget langt spænd og en meget flot udformning af taget. Det kunne kun lade sig gøre, fordi man benyttede hurtige, lette og miljøvenlige Kerto® LVL-produkter (lamineret finertømmer) fra Metsä Wood.

Det forsænkede, svævende træloft blev udført i smalle ribber og med en gitterkonstruktion, der er højere end normalt. Beregninger og udformning af konstruktionen blev udført af ingeniørfirmaet Knippers Helbig, mens træbyggefirmaet Holzbau Amann stod for implementeringen. Det var deres løsningsorienterede tilgang, der gjorde konstruktionen mulig ved hjælp af Kerto® LVL Q-panels.

Tagets dimensioner er imponerende. Målet med arkitekturen var at skabe et træribbeloft med dybe rum og lange spænd, der skulle give stor rumlig volumen. Gitterkonstruktionen af Kerto LVL er meget formstabil, hvilket var en stor fordel her. Konstruktionen blev fremstillet af et Kerto LVL-gitter med en højde på 1.100 millimeter og en tykkelse på kun 75 millimeter.

Hendrik Pfeffinger, projektleder hos Holzbau Amman, forklarer, “Vi brød normerne for forholdet mellem tykkelse og højde på bjælkerne, så der skulle findes særlige løsninger, der på den ene side skulle leve op til kravene fra Knippers Helbig, og på den anden side skulle overholde de strukturelle analyser og godkendelser i Luxembourg”. Ved implementeringen af disse smalle dimensioner var Q-panels nærmest forudbestemt til opgaven takket være deres store bæreevne.

Tagets træelementer blev præfabrikeret på Holzbau Ammanns fabrik og leveret på ekstra lange lastbiler til byggepladsen. Selvom elementerne er næsten 24 meter lange, var installationen hurtig, og der var kun behov for to tømrere. Enderne blev afsluttet med plader for at fuldende tagets udseende.

Læs hele historien om trækonstruktioner med lange spænd.

Images: https://databank.metsagroup.com/l/Rg_kFnXb2B9h

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood,
tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

Metsä Wood

www.metsawood.dk

Metsä Wood er en af Europas førende producenter af industrifremstillede træprodukter. Det er vores mål at betjene tre segmenter: byggebranchen, industrien og distributionskunder. Vores primære produkter er Kerto® LVL, krydsfiner og andre træprodukter. Vi sælger også nordisk tømmer, der produceres af Metsä Fibre.

I 2018 havde Metsä Wood en omsætning på EUR 0,4 milliarder, og vi har ca. 1.500 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest