Ny europæisk LVL-håndbog offentliggjort

Den nye europæiske LVL-håndbog er den første omfattende oversigt over LVL-produkters egenskaber og slutanvendelser. Den er udarbejdet og offentliggjort af den træforarbejdende industri. Håndbogen er en omfattende kilde til oplysninger for designere, ingeniører og bygherrer.

Den limede finerstruktur i lamineret finertømmer (LVL) gør det til et effektivt byggemateriale. Produktet anvendes til bjælker, plader, stolper, paneler og elementer i forbindelse med nye bygninger, renoveringer og industrielle anvendelsesformål.

”LVL er et af kernematerialerne til bærende trækonstruktioner. Indtil nu har der imidlertid ikke været nogen fælles teknisk vejledning om anvendelsen af LVL. Men denne håndbog udfylder dette tomrum”, siger CEO Matti Mikkola fra sammenslutningen af finske træforarbejdende industrier (Federation of the Finnish Woodworking Industries), som er ansvarlig for offentliggørelsen af håndbogen. Virksomhederne Metsä Wood,  Stora Enso Wood Products og Raute Oyj har bidraget fra industriens side.

”Vi ønskede at skabe et solidt grundlag for ansvarlige og bæredygtige trækonstruktioner. Håndbogen indeholder alle nødvendige fakta og gør det desuden muligt at sammenligne LVL med andre byggematerialer. Den præciserer også konstruktionen af træbaserede bygninger”, siger Henrik Söderström, SVP, Supply Chain Management hos Metsä Wood, og Janne Pynnönen, Head of LVL Business Line, fra Stora Enso Wood Products.

LVL-håndbogen blev offentliggjort den 26. september 2019 i forbindelse med konferencen Forum Wood Building Nordic i Helsinki. LVL-håndbogen er tilgængelig på webstedet: LVL handbook

Tidligere i denne uge offentliggjorde sammenslutningen af finske træforarbejdende industrier og den tyske organisation for producenter af limede træprodukter (Studiengemeinschaft Holzleimbau) på vegne af LVL-producenterne et fælles teknisk datablad, som angiver styrkeklasser, tolerancer og yderligere konstruktionsbestemmelser for LVL. Beregningerne i LVL håndbogen er baseret på dette datablad.

Det tekniske datablad er tilgængeligt på webstedet https://puutuoteteollisuus.fi/images/pdf/LVL_bulletin_eng.pdf

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Henrik Söderström, SVP, Supply Chain Management, Metsä Wood, tlf. +358 40 577 3421

Henni Rousu, Communications Manager, Metsä Wood tlf. +358 40 554 8388

www.metsawood.dk

Metsä Wood er en af Europas førende producenter af industrifremstillede træprodukter. Det er vores mål at betjene tre segmenter: byggebranchen, industrien og distributionskunder. Vores primære produkter er Kerto® LVL, krydsfiner og andre træprodukter. Vi sælger også nordisk tømmer, der produceres af Metsä Fibre.

I 2018 havde Metsä Wood en omsætning på EUR 0,4 milliarder, og vi har ca. 1.500 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest