Nye hybrid-sandwichelementer kombinerer beton og træ

Med hybridbyggeri kan firmaer bygge mere bæredygtigt uden at ændre deres nuværende byggemetoder. Sammen med sine partnere har Metsä Wood designet hybrid-sandwichelementer, der vil forny element-byggeriet. De innovative elementer kombinerer beton med Kerto® LVL (lamineret finertømmer). De lette hybrid-sandwichelementer har vist sig at være en stor fordel i forbindelse med det første byggeprojekt på Metsä Fibres savværk i Rauma.

Hybridbyggeri vil øge bæredygtigheden

Skanska, som opfører Metsä Fibres nye savværk i Rauma, har en ambitiøs målsætning om at være CO2-neutral på globalt plan senest i 2045. Det betyder, at virksomheden leverer løsninger med lav CO2-udledning eller helt CO2-neutrale løsninger til sine kunder.

“Vi vil gerne prøve nye, innovative tiltag og partnerskaber, og brugen af disse nye hybrid-sandwichelementer på det nye savværk i Rauma er et fremragende eksempel på den form for samarbejde. Anvendelsen af hybrid-elementer reducerer mængden af beton, og samtidig vejer elementerne mindre end konventionelle betonelementer,” siger Ilkka Romo, direktør for produktivitets- og kvalitetsenheden hos Skanska.

IIkka Romo forudser, at omfanget af træbyggeri vil stige de næste par år, og allerede nu ses en øget efterspørgsel. De forskellige former for træbyggeri og deres effekt på forretningen og kundernes ønsker er ved at blive evalueret.

“Hybrid-sandwichelementer udgør en rigtig god start, og savværksprojektet i Rauma har givet os nyttige førstehåndsoplysninger om brugen af disse elementer i byggeriet. De lader til at passe godt til vores tekniske behov. Vores samarbejde med Metsä Wood og Metsä Fibre har fået en god start takket være de to virksomheders omfattende ekspertise,” fortæller Romo.

Nem elementproduktion

Hos virksomheden Lipa-Betoni, som er producenten af de nye præfabrikerede hybrid-sandwichelementer, der anvendes i savværkets bygning til sortering af træstammer, gik produktionen som planlagt. Det var første gang, fabrikken producerede hybrid-vægelementer.

I produktionen af hybrid-sandwichelementer udgør en Kerto LVL-plade den bærende kerne. Dernæst følger et lag isolering og en facade i armeret beton.

“Efter at have overvundet de indledende udfordringer, viste produktionen af hybrid-sandwichelementer sig at være lige så nem som produktionen af sandwichelementer i beton. Vi kom i mål takket være det tætte samarbejde med vores partnere og deres omfattende viden,” siger Satu Lipsanen, CEO i Lipa-Betoni.

Enkel montage af hybrid-sandwichelementer på byggepladsen

Montagen af hybrid-sandwichelementerne på første sal i bygningen, i alt 100 m2, varede fem timer.

“Samling af hybrid-sandwichelementerne svarer til at samle konventionelle sandwichelementer. Vi kunne uden problemer bruge en lettere kran til montage, fordi hybrid-sandwichelementer er lettere end de traditionelle sandwichelementer. Den lavere vægt kan give besparelser på store byggeprojekter,” siger Petri Puputti, Byggeleder hos Skanska.

Begge typer elementer har identiske udsparinger i bunden, og hybrid-sandwichelementernes samlinger har træskruer. Han fremhæver desuden, at samlingerne er helt færdige, når hybrid-sandwichelementerne er samlet, og der er ikke behov for flere arbejdsgange såsom falsning, betonslibning eller rengøring, som det er tilfældet med almindelige sandwichelementer i beton.

Sorteringsbygningen vil stå færdig ved udgangen af 2021. Savværket forventes at være klar i 3. kvartal 2022.

Billeder: https://databank.metsagroup.com/l/_HmGnGStqxc5

Læs artiklen

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Henni Rousu, Communications Manager, Metsä Wood
tel. +358 40 554 8388, henni.rousu@metsagroup.com

www.metsawood.dk

Metsä Wood er en af Europas førende producenter af industrifremstillede træprodukter. Det er vores mål at betjene tre segmenter: byggebranchen, industrien og distributionskunder. Vores primære produkter er Kerto® LVL, krydsfiner og andre træprodukter.

I 2020 havde Metsä Wood en omsætning på EUR 0,4 milliarder, og vi har ca. 1.600 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest