Kiwi Bird Protection Programet benytter de nye vægte fra METTLER TOLEDO for at sikre fuglenes overlevelse.

New Zealands nationalsymbol er truet. Vægte fra METTLER TOLEDO bidrager til en stigning i  kiwi bestanden ved at tilbyde sin ekspertise inden for vejning til Operation Nest Egg (O.N.E.), et program til indsamling og inkubering af kiwiæg, så ungerne beskyttes, indtil de er store nok til selv at bekæmpe rovdyr.

METTLER TOLEDO-vægte bruges til at sikre, at kiwier udklækket i fangeskab tager nok på i vægt til at kunne klare sig, når de slippes fri i naturen. En præcis vejning af ungerne er afgørende for programmets succes.

Kiwifuglene kan ikke flyve, så de er tvunget til at tage kampen op mod rovdyr i stedet for blot at flyve væk. I New Zealands natur når omkring 50 procent af kiwi-æggene ikke at udklækkes. Ud af de æg, der udklækkes, vil 90 procent af ungerne dø inden for seks måneder. De fleste bliver slået ihjel af katte eller lækatte. Mere end 200 unger opfostres hvert år af nonprofit organisationer rundt omkring på New Zealand, mange af dem i Auckland Zoo.

Vægt bruges som en vigtig indikator for, hvorvidt ungerne er klar til næste skridt på deres rejse. Zoologerne kan ved hjælp af disse data tilpasse fodringen med henblik på at sikre, at fuglene ikke sættes fri for tidligt. Hvis de ikke er store nok, når de sættes fri, har de en markant mindre chance for at kunne overleve i naturen. Pålidelige og letanvendelige laboratorievægte fra METTLER TOLEDO udgør en vigtig del af dette arbejde i den zoologiske have.

En kritisk milepæl for en kiwiunge er dens vægt ved udklækning, som typisk er på mellem 325 og 400 gram. Ungerne klækkes med en stor og nærende udvendig blommesæk, som de gradvist optager gennem deres navle i løbet af de første 10 dage af livet. Ungerne falder dernæst i vægt, indtil de begynder at spise. De genvinder derefter gradvist deres vægt over en tre til fire ugers opdrætsperiode i zoologisk have.

Når de igen har opnået deres udklækningsvægt, er ungerne klar til at blive sluppet fri i beskyttede vilde områder såsom isolerede øer eller sikre områder på fastlandet. Her bliver de, indtil de når voksenalderen og en vægt på 1,2 kg, hvor de er stærke nok til at kunne afværge rovdyr.

Efter en sidste vejning for at sikre passende størrelser bliver ungerne flyttet tilbage til de naturområder, hvor de oprindeligt blev undfanget. METTLER TOLEDO er stolt af at være med til at sikre O.N.E.-programmets succes og New Zealands nationalfugls overlevelse.

For spørgsmål , kontakt venligst:

Carl-Henrik Edfors

METTLER TOLEDO er en førende global producent af præcisionsinstrumenter. Selskabet er verdens største producent og sælger af vejeinstrumenter til brug i laboratorier, industrien og i fødevarebutikker. Selskabet er også blandt de tre bedste aktører på flere tilhørende markeder for analyseinstrumenter og er en førende leverandør af automatiserede kemiske systemer, der anvendes i forbindelse med opdagelse og udvikling af lægemidler og kemiske sammensætninger. Desuden er selskabet verdens største producent og sælger af systemer til metaldetektion, der anvendes inden for produktion og emballering. Yderligere oplysninger om METTLER TOLEDO findes på www.mt.com