Gratis sikkerhedsløsning fra Microsoft vil give tryghed til små virksomheder

For små virksomheder rækker ressourcerne ikke altid, når det kommer til it-sikkerhed. Ifølge DK-CERT betyder manglende ressourcer, at små virksomheder og derunder iværksættere er udsat for en højere it-sikkerhedsrisiko. Microsoft kender også til denne situation og udvider nu Microsoft Security Essentials til også at gælde små virksomheder med op til 10 computere.

Små virksomheder har en særlig udfordring, når det gælder it-sikkerhed. I virksomheder med under 10 medarbejdere er der ofte ikke ressourcer til at ansætte en it-sikkerhedsansvarlig – eller en CIO i det hele taget. På den anden side er it uundværlig.

Ifølge Danmarks Statistik har 39 procent af alle danske virksomheder trådløse netværk, mens mobile forbindelser findes hos 33 procent. Seks ud af ti virksomheder tilbyder desuden deres medarbejdere mulighed for at arbejde hjemmefra. I næsten alle tilfælde understøttes hjemmearbejdet af fjernadgang til mail og it-systemer. Jo mere virksomheden tilbyder via fjernadgang, jo større er risikoen for hackerangreb, datatab, vira, spam og så videre.

Chef for DK-CERT (et offentligt it-sikkerhedsvarslingscenter som bl.a. i samarbejde med GovCERT informerer borgere og små- og mellemstore virksomheder om it-sikkerhed) Shehzad Ahmad peger på udfordringer for små virksomheder:

“Små virksomheder har sjældent ressourcerne til at investere i en ekstern løsning eller it-sikkerhedskompetencer internt. De vil arbejde med det, de brænder for. Det betyder, at de cyberkriminelle får uforbeholdent gode vilkår,” siger Shehzad Ahmad.

Først forbrugere – nu små virksomheder

Microsoft Security Essentials blev sidste år lanceret som en gratis it-sikkerhedsløsning til forbrugere. Det fortsætter. Ud over det lanceres MSE i starten af oktober til små virksomheder, der dermed gratis får vedvarende beskyttelse mod it-trusler. MSE sikrer virksomhedens med op til ti klienter via gratis updates fra Windows Update. Eneste krav er, at computerne skal være udstyret med ægte Windows-licenser.

“Det næste skridt med MSE er, at vi tilbyder små virksomheder samme sikkerhed, som forbrugerne er vant til fra Microsoft. Hvis vi opnår lige så stor succes, som vi har haft med MSE til forbrugere, gør vi livet noget sværere for de cyberkriminelle. Successen med MSE har været stor, fordi løsningen  er nem og giver optimal beskyttelse uden at være en tidsrøver,” siger Mortimer Liebman fra Microsoft Danmark.

Den nye bølge i MSE vil især gavne små virksomheder og iværksættere. It-sikkerhedsløsningen er henvendt til ejere af små virksomheder. Fordelene for dem er, at de ikke længere skal bruge penge på dyrt software, og at de får en robust sikkerhedsløsning på en platform, de kender i forvejen. Hvis virksomheden har brug for Security Management anbefaler Microsoft dog Microsoft Forefront-løsninger i stedet, hvor bl.a. servere sikres og klienternes it-sikkerhedsindstillinger kan administreres fra centralt hold.

Microsoft Security Essentials til små virksomheder kan gratis downloades her fra starten af oktober. MSE til forbrugere kan også downloades gratis samme sted.

For yderligere information, kontakt:

Shehzad Ahmad, Chef for DK-CERT

Tlf. 20 93 88 22 , mail: Shehzad.Ahmad@uni-c.dk