Windows Phone på dansk – og med masser af nye spændende funktioner

Microsoft løfter nu sløret for fremtidens Windows Phone, som er forbedret med flere hundrede nye funktioner og justeringer. Den nye version af styresystemet – kendt som Mango – giver helt nye muligheder, når det kommer til apps, brugeroplevelser og ikke mindst sociale funktioner. De nye Windows Phones kommer til efteråret, hvor man også kan opdatere sin nuværende WP7-mobil til dansk.

Behovet for konstant adgang til informationer og sociale relationer er større end nogensinde. Det stiller store krav til de mobile enheder, som det ene øjeblik skal kunne bruges som et kraftfuldt og fleksibelt arbejdsredskab – og i det næste et toptunet underholdningscenter. Den udvikling imødekommer Microsoft med den kommende version af styresystemet Windows Phone 7.

Med Mango udbygges den roste intuitive brugerflade, så den fremstår endnu mere logisk og indbydende. Opdateringen af det såkaldte tile-interface med ”fliser” gør brugeroplevelsen dynamisk og mere personlig end nogensinde Og de enkelte fliser rummer mere information end tidligere, så det er nemt at få et hurtigt overblik over nye aktiviteter fx i ens sociale netværk.

Sideløbende med Mango kommer den danske version af Windows Phone. Det betyder også, at der for danskere vil være adgang til Marketplace, hvor der på nuværende tidspunkt er omkring 17.000 apps, ligesom det vil være muligt at bruge sit danske Windows Live ID (Hotmail, MSN mv.)

Fokus på social integration

Hele Windows Phone-platformen er skabt til at give dig det fulde overblik over dine relationer. Og med Mango bliver det endnu nemmere at bevare overblikket over de ofte hundredevis af kontakter, man har i dag på tværs af telefon, e-mail og sociale netværk.

”Når man fx tilgår sine kontakter, får man med det samme et overblik over den enkeltes facebookopdateringer, tilgængelighed og nylige aktiviteter. Så man kan let holde sig ajour med sin omgangskreds. På den måde giver integrationen med sociale medier langt bedre mening, og dét er selve udgangspunktet for brugeroplevelsen”, siger Henrik Kølle Petersen, divisionschef for Windows Phone for Microsoft i Norden.

Med Mango er det muligt at anvende flere programmer på samme tid, hvilket optimerer batteriforbruget. Det er desuden muligt at opdele sine kontakter i overskuelige grupper, så man kan kommunikere målrettet – og afhængig af, hvor folk befinder sig. Når du åbner gruppen kan du med det samme se, hvilke platforme, dine venner er på netop nu, og du kan så vælge at åbne en Facebook-chat, sende en sms eller skrive en traditionel mail. På den måde bliver det nemmere at administrere sit sociale liv.

Endelig er det nemt at samle alle mailkonti – fx Outlook, Hotmail og Gmail – i én indbakke på telefonen, så man kun behøver at tjekke ét sted. Generelt er Windows Phone udviklet, så man har adgang til funktioner, lige præcis dér, hvor de er relevante.

”Med Windows Phone 7 viste vi vejen for fremtidens sociale smartphone. Med Mango sætter vi nye standarder for, hvordan man binder telefonens forskellige funktioner bedre sammen. Resultatet er endnu mere overskueligt og mindre tidskrævende,” siger Henrik Kølle Petersen.

Ud over de flere end hundrede nye funktioner i Mango, stiller Microsoft nu også en beta version af de nye gratis Windows Phone Developer tools til rådighed. På den måde vil det fremover blive langt nemmere at udvikle apps.

Mango og dansk brugerinterface bliver endeligt lanceret til efteråret, og vil være tilgængelig for alle Windows Phones brugere som gratis opgradering.

Det nye i Mango:

• Grupper. Saml dine kontakter i overskuelige grupper, som du let administrerer i de dynamiske fliser, hvor du fx kan kommunikere med hele gruppen direkte fra startmenuen
  • Tråde. Skift mellem sms, Facebookchat og Windows Live Messenger i samme samtale
  • Bedre social integration. Integrer statusopdateringer fra Twitter, Facebook og LinkedIn-direkte i dine kontakter. Derudover gør nyt software til ansigtsgenkendelse det nemmere at tagge fotos og lægge dem på nettet.
  • Én indbakke klarer det hele. Adgang til alle mail-konti i en og samme indbakke gør kommunikationen organiseret og giver overblik.
  • Forbedrede Live Tiles. Få real-time informationer fra apps, uden at du behøver at åbne dem. De nye fliser er mere dynamiske og kan indeholde mere information.
  • Multitasking. Skift hurtigt mellem apps, der er i brug, og tillad apps at køre i baggrunden, uden at det trækker på batteriet eller forringer præstationsevnen.
  • Internet Explorer 9. Gå på internettet med kræfterne fra en PC-browser som understøtter HTLM5 og hardwareaccelereret grafik.

Pressebilleder kan hentes på:http://www.microsoft.com/presspass/presskits/windowsphone/imageGallery.aspx

For yderligere information kontakt:
Signe Toftegaard Møller, pressechef konsumerprodukter, Microsoft Danmark

Tlf: 20 74 85 43, e-mail signem@microsoft.com

Henrik Kølle Petersen, divisionschef for Windows Phone for Microsoft i Norden.

hepeters@microsoft.com