Privat udlejning af biler er et hit

Report this content

Danskernes biler står ubrugte 96 % af deres levetid. Det er én af årsagerne til, at en ny dansk deletjeneste har succes med at få folk til at leje hinandens biler. Til gavn for privatøkonomien og for miljøet.

Det er blevet populært at dele med hinanden, og der findes allerede tjenester til at låne hinandens boliger og tøj. Nu melder den første danske deletjeneste for biler, MinbilDinbil, at danskerne strømmer til for at udleje deres bil, og hver uge kommer der 50 nye brugere til siden. Allerede efter to måneder har MinbilDinbil derfor det største antal af delebiler til rådighed, fordi folk selv kan udleje deres bil uden at skulle være medlem af en forening.

Stefano Zorzi, der er direktør for MinbilDinbil, forklarer:

- Selv om vi kun har været i gang i kort tid, strømmer der hver uge mange nye brugere til, der har hørt om konceptet fra deres venner. Danskerne kan godt se idéen i at tjene en skilling på at leje bilen ud til andre.

En stor del af populariteten i privat biludlejning finder man i den simple årsag, at danskernes biler meget ofte står ubrugte i garagen. Christian Erik Kampmann, der er ekspert i innovation og forsker i blandt andet delebiler på CBS, forklarer:

- Flere undersøgelser fra ind- og udland peger på, at en bil i gennemsnit kun benyttes ca. en time dagligt. Bilen står derved ubenyttet hen 96 % af sin levetid.

Bag idéen om en privat deletjeneste for biler ligger en analyse, der viser et klart behov. Tal fra Danmarks Statistik viser således, at halvdelen af befolkningen i storbyer ejer en bil, der sjældent bliver brugt, mens den anden halvdel ikke ejer en bil. Samtidig viser forskning fra udlandet, at brugen af delebiler kan give store CO2-besparelser, fordi der skal produceres færre biler.

Stefano Zorzi, der er direktør for MinbilDinbil, forklarer:

- At leje en bil af og til lidt nede ad vejen, når man har brug for det, er en meget bedre brug af ressourcer end vores sædvanlige brug-og-smid-væk-kultur. Hvis vi vænner os til ikke hele tiden at købe nyt, kan vi spare os selv for en masse penge og miljøet for en masse CO2.

Målet for MinbilDinbil er i løbet af et år at have 1.000 biler fra privatpersoner til udlejning og 5.000 registrerede brugere. På den måde vil der i storbyerne være 10-15 biler til rådighed i nærheden af hver billøse familie.

At idéen om en deletjeneste for biler er værd at satse på, bliver understøttet af det faktum, at der står en professionel virksomhed og bestyrelse bag. MinbilDinbil er således delvist ejet af Founders A/S, der er et selskab stiftet og ejet ligeligt af Kirkbi Invest, William Demant Invest og Bestseller.

For flere informationer, kontakt venligst:
Nikolai Gaardboe Johnsen, MSLGROUP
+45 23 32 11 63, nikolai.johnsen@mslgroup.com

Om Minbildinbil.dk
MinbilDinbil.dk er den første danske deletjeneste for biler, hvor privatpersoner kan udleje og leje biler af hinanden. Alle udlejninger vil være dækket af en bilforsikring fra GF Forsikring, og alle biler skal leve op til bestemte sikkerhedskrav for alder og antal kilometer. På nuværende tidspunkt har ca. 150 private stillet deres bil til rådighed for udlejning, og målet er inden for et år at have nået 1.000 biler. Minbildinbil MinbilDinbil er ejet af Founders A/S, hvis formål er at udvikle nye, teknologidrevne forretningskoncepter.

MINBILDINBIL VOKSER

MinbilDinbil er vokset hurtigt, siden tjenesten startede i august 2013. Allerede nu kan MinbilDinbil tilbyde 150 biler, hvilket er et større antal end fx delebilsforeninger Siden starten har de mest aktive udlejere tjent ca. 3.000 kr. ved at leje deres bil ud i løbet af to måneder
De typiske biludlejere på MinbilDinbil er børnefamilier, der sjældent bruger deres bil til dagligLejere bruger typisk deres lejebil i et par dage og ofte til en tur til Jylland

HVOR MEGET KAN JEG TJENE?
Hvis du udlejer din bil tre gange om måneden i tre år og tager 250 kr. pr. gang, tjener du 25.000 kr. Hvis din bil gennemsnitligt kører 100 kilometer pr. udlejning, vil den dog kun miste ca. 1.000 kr. i værdi ifølge tal fra bilbasen.dk.

Dette skal sammenlignes med, hvor meget en ny bil mister i værdi hvert år. Ifølge FDM mister en ny bil købt til 200.000 kr. mere end 40.000 kr. i værdi om året.

SÅDAN FUNGERER DET
På MinbilDinbil.dk kan man søge efter en ledig bil i sit område til lige præcis den dag, hvor man har brug for det og se sin udlejer an som på et socialt medie.

Vil man derimod udleje sin bil, sørger MinbilDinbil for at forsikre bilen fra lejeperiodens start til slut samtidig med, at bilen skal leve op til en række sikkerhedskrav i forhold til alder og antal kilometer.

BILER I BYERNE

Efterspørgslen på en deletjeneste for biler er højest i de tættere befolkede egne af landet. Ud af Københavns 435.086 familier ejer kun 133.380 en eller flere biler. Der er altså 301.706 familier i hovedstaden, der ikke har direkte adgang til en bil

Kilde: Danmarks Statistik

UNGE BILISTER
Både amerikanske og europæiske undersøgelser viser også, at nyuddannede unge køber færre biler end tidligere. En stor, tysk undersøgelse har således vist, at bilister under 30 kun stod for 2,7 % af de nye bilindkøb i vores naboland i første halvdel af 2013, hvilket er det laveste nogensinde. En stor del af denne udvikling hænger sammen med unge menneskers stigende tendens til at vælge de større byer frem for provinsen.

Kilde: http://www.dbresearch.com/PROD/DBR_INTERNET_EN-

Kilde: PROD/PROD0000000000317589/Young+people+in+Germany+buying+fewer+cars.PDF

MILJØFORDELE
En undersøgelse fra University Of California, Berkeley, har vist, at hver tilgængelig delebil fjerner behovet for mellem 9 og 13 nye biler (Shaheen, Mallery & Kingsley 2012). Dette giver således en markant CO2-besparelse. Ifølge en undersøgelse af Frost & Sullivan sparede bildelingsservices i Nordamerika CO2-udledningen for ca. 482.170 tons.

Kilde: http://www.frost.com/prod/servlet/report-overview.pag?repid=N748-01-00-00-00

Tags: