God start på året for Moelven

Den internationale efterspørgsel efter trævarer bidrager endnu en gang til et stærkt kvartalsresultat for Moelven. Driftsresultatet for årets første tre måneder var NOK 140,9 millioner.

Driftsresultatet for første kvartal viser en stigning på NOK 51,8 millioner i forhold til 2018. Omsætningen i første kvartal var på NOK 2695,8 millioner, hvilket er et lille fald i forhold til samme periode sidste år (NOK 2717,6 millioner).

- Vi kan se tilbage på et solidt driftsresultat for årets første tre måneder. Moelven påvirkes af verdensøkonomien, og den har været præget af velstandsstigning og befolkningstilvækst. For os har det betydet stor efterspørgsel efter bæredygtige trævarer, og det har først og fremmest Timber-divisionen nydt godt af på grund af den store eksport af savet trælast og komponenter til industrielle formål, siger Morten Kristiansen, som er koncernchef for Moelven Industrier ASA.

Afventende

Selvom Moelven fik et godt resultat i første kvartal, er koncernchefen mere afventende, når det gælder udviklingen resten af året. Det skyldes den mere usikre verdensøkonomi og hjemmemarkedet, som er lidt køligere inden for enkelte segmenter.

- Vi vil fokusere stærkt på at forbedre driften i 2019, og vi er spændte på at se, hvordan markedet udvikler sig. Vi kan se, at aktiviteten i byggevarehandlen i Skandinavien er lidt lavere end sidste år. I divisionen Byggesystemer, der består af limtræ, byggemoduler og systemindretninger, har vi samlet set en meget lavere ordrebeholdning i forhold til sidste år. Dette har blandt andet ført til permitteringer i Norge og nedbemandinger i Sverige i vores byggemodulvirksomheder, siger Kristiansen.

Mjøstårnet taget i brug

Første kvartal var præget af åbningen af Mjøstårnet, som er verdens højeste træhus. Denne bygning har skabt stor international opmærksomhed, hvilket blandt andet medførte, at nyhedsmagasinet The Economist på lederpladsen opfordrede byggebranchen til at bygge mere i træ.

- Der bliver lagt mærke til Moelven, og det er inspirerende, at vores bæredygtige produkter fremhæves som en del af løsningen på de globale klimaudfordringer, siger Kristiansen.

Moelven har fortsat arbejdet med at dokumentere, hvordan selskabet arbejder med bæredygtighed, og har i første kvartal udarbejdet selskabets bæredygtighedsrapport for 2018.

Forbedringer

Moelven har divisioner, som påvirkes forskelligt af konjunktursvingninger. Selskabet opererer på forskellige markeder, og det giver et godt udgangspunkt for yderligere forbedringer.

- Vi arbejder løbende på at forbedre koncernens drift og struktur, så vi kan opnå de bedst mulige resultater på en bæredygtig måde. Dette arbejde har stået på i flere år og fortsætter med høj intensitet fremover, siger Kristiansen.

Læs kvartalsrapporten for Q1 2019 her.

Yderligere oplysninger:

Koncernchef Morten Kristiansen, mobil +47 911 18 250
Kommunikationsdirektør Magne Vikøren, mobil +47 928 27 108

Moelven er et Skandinavisk industrikoncern der tilbyder produkter og relaterede tjenester til det Skandinaviske byggemarked. Koncernens selskaber har ca. 3.500 ansatte og en årlig omsætning på omkring NOK 11 mia. Koncernens 36 produktionsenheder er organiseret i tre divisioner: Timber, Wood og Byggsystemer. Gruppens formål er at give mennesker gode rum.