Moelven tjente 141 millioner

Moelven tjente 141 millioner NOK på driften i årets andet kvartal. Det er 117 millioner mere end i samme kvartal i fjor.

Forbedringen i driftsresultatet sammenlignet med i fjor skyldes hovedsageligt gode driftsforhold, omkostningsreduktioner og prisudviklingen for færdigvarer fra divisionerne Timber og Wood.

Øgede driftsindtægter
Driftsindtægter for koncernen i andet kvartal blev 1.937 millioner NOK (1.772). For første halvår blev driftsindtægterne 3.414 millioner NOK (3.228), og driftsresultatet 164 millioner NOK (minus 66).

Koncernchef Hans Rindal fra Moelven Industrier ASA forklarer det gode resultat med, at efterspørgslen efter koncernens produkter og services er steget gennem andet kvartal som følge af normale sæsonsvingninger, samtidig med at priserne på industritræ er steget.

- Dette er et godt kvartal for os, og det bør det også være, da byggeaktiviteterne øges om sommeren. Byggesystemdivisionen, som normalt ligger sidst i konjunkturforløbet, ser også ud til at have passeret konjunkturbunden for denne gang, og ordrereserven er igen stigende. Vi er imidlertid langt fra toppen, og jeg tror desværre, det kommer til at tage tid, før vi er der igen. Kapacitets- og omkostningsmæssigt er koncernen nu tilpasset det marked, vi har, og det er et godt udgangspunkt for vækst i aktiviteterne, selv om væksten skulle blive moderat, siger Rindal.

Sikker finansiering
I andet kvartal gennemførte koncernen en længe planlagt refinansiering og har dermed en sikker finansiering for de kommende fem år.

- Det giver os arbejdsro, og vi kan koncentrere os om at udvikle industrien videre. Som et led i udviklingen har Moelven-familien fået tre nye medlemmer - Sør-Tre Bruk AS, Granvin Bruk AS og Eco Timber AS. Alle enhederne vil indgå i byggevaredivisionen Wood og bidrager både til en bedre geografisk dækning og et bredere produkt- og servicespektrum. Målet er, at byggevarehandelen skal opleve, at Moelven bliver en endnu bedre leverandør, siger Rindal.

Selv med en refinansiering bag sig og et godt resultat i andet kvartal har koncernchefen alligevel hovedfokus på at udvikle virksomheden, som den er i dag, ikke på flere opkøb.

- Vi har kapacitetsreserver på mange områder, og dem skal vi hente frem, så snart der er brug for dem. Samtidig ser vi, at der fortsat er uro på enkelte finansmarkeder, og at politikerne i mange lande må koncentrere sig om at få balance i de offentlige budgetter igen. Dette vil sandsynligvis præge byggebranchen i lang tid fremover, og det er noget, vi må forholde os til, siger Rindal.

Bunden menes at være nået i løbet af 2010
Aktiviteterne på byggemarkedet menes samlet set at have nået bunden i løbet af 2010, men der er dog store regions- og segmentmæssige forskelle i udviklingen.

Markedet for renovering, ombygning og tilbygning (ROT) har været det mest stabile, og boligbyggeriet ser ud til at stige hurtigere end bygningen af nye erhvervsejendomme. Leverancerne af byggevarer via handelen forventes at have et normalt sæsonmæssigt forløb med fortsat stor aktivitet i tredje kvartal og med en nedgang mod slutningen af året.

Byggesystemdivisionen har en stigende ordrereserve med den bedste udvikling for den svenske byggemodulvirksomhed.

Priserne på det europæiske marked for industritræ er steget i første halvår, og markedsforholdene forventes at forblive gode i tredje kvartal.

For Moelven forventer ledelsen et årsresultat for 2010, som er væsentligt bedre end året før.

Yderligere oplysninger:

Koncernchef Hans Rindal, mobil +47 90 69 69 10