Her præsenteres Nordeuropas bedste tagdækkere: ’King of Roofs 2011’ er afgjort.

Tømrermester Henrik Hyldtoft er Danmarks bedste tagdækker, eftersom MONIER’s årlige konkurrence for fagligt dygtige og seriøse håndværkere ’ King of Roofs 2011’ nu er afgjort. De andre vindende tagdækkere i Norden og Baltikum er: Profil – Montering AS i Norge, A-Rakennus Niemelä i Finland, Svenska Takbeläggningar i Sverige, OK Katused OÜ i Estland, SIA Decem i Letland og Danstemos Statyba UAB i Litauen.

”At lægge et tag er et kreativt præcisionshåndværk, der kræver dygtighed, styrke og nøjagtighed,” siger Lars Pedersen, Senior Teknisk Konsulent og jurymedlem, MONIER. ”Det er femte år i træk, at vi afholder konkurrencen, hvis formål er at sætte fokus på lige netop denne her type håndværker. En tagdækker er i dag en ekspert med mange ressourcer, der kan svare på alt lige fra designspørgsmål til materialer og produkter, hvilket kræver langt mere end blot at kunne lægge tagsten”.

Konkurrencen King of Roofs, der siden 2007 er blevet afholdt af MONIER, udser i henholdsvis Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Letland og Litauen den bedste tagdækker, på baggrund af tagdækkernes indsendte bidrag. Juryen bedømmer herefter de insendte bidrag med hensyn til: Æstetiske og tekniske løsninger, udnyttelse af tagtilbehør og specialkomponenter, købmandskab inden for taglægning, dvs. tilfredse kunder, god lønsomhed, fagkundskab, gode og sikre arbejdsforhold.

”Fælles for alle vinderne i årets konkurrence er, at de alle er fremragende eksempler på håndværk af højeste kvalitet. Tagdækkerne i alle landene har nænsomt renoveret tage med hjælp af traditionelle håndværksmæssige metoder, nye teknikker og moderne tagtilbehør, tage med rigtigt mange udfordringer. ”Konger af tag”, det er netop, hvad de er,” afslutter Lars Pedersen.

Fakta om vinderne i de respektive lande

Tømrermester Henrik Hyldtoft – den danske King of Roofs 2011

Vinderen tømrermester Henrik Hyldtoft havde rigtigt mange udfordringer med sit vinderhus. På grund af de asbestfyldte eternitplader skulle taget totalrenoveres, men da tagets hældning kun var på 15 grader, var kundens første forslag et ståltag. Det resulterede i stedet i, at taghældningen blev ændret fra 15 til 26,5 grader, og der kunne lægges et stilrent B&C betontagstenstag. Et tag med en længere levetid og som æstetisk er en virkelig fuldtræffer. Samtidig havde tagrenoveringen en anden positiv effekt, eftersom den skabte et bedre lysindfald i huset ved den åbne gavl ud mod terrassen.

Svenska Takbeläggningar – den svenske King of Roofs 2011

Det er anden gang Svenska Takbeläggningar scorer den eftertragtede pris. I år er vinderbidraget et ældre tag i Älvsjörondellen, Stockholm, med mange udfordringer og samlinger, som er blevet renoveret med moderne tegltagsten og miljøvenlig Divoroll som undertag. Slutresultatet udstråler elegance og kvalitet samtidig med, at det er lykkedes at bevare den gamle stil.

A-Rakennus Niemelä – den finske King of Roofs 2011

Vinderen i Finland blev A-Rakennus Niemelä med sit tag på Frankböle Gård. En gård, der sidst er blevet renoveret i 30-40’erne med betontagsten og som nu har fået sig en prisvindende ansigtsløftning.

Det gamle tag blev revet ned, rettet op og der blev lagt et helt nyt Granat tegltag. Et krævende projekt, hvis man skal tro vinderen A-Rakennus Niemelä, hvor der især blev lagt stor vægt på tagsikkerheden med byggestilladser rundt om bygningen.

Profil – Montering AS – den norske King of Roofs 2011

Vinderen i Norge blev Profil – Montering AS, der har lagt et spændende tag på en villa i Hønefoss, som har et æstetisk udtryk, tekniske løsninger og et professionelt udført arbejde. En udfordring klaret med bravur.

OK Katused OÜ – den estiske King of Roofs 2011

Forrige års storvinder af North European Roofer of the Year, OK Katused OÜ i Estland bliver også årets King of Roofs. Vindertaget hører til en rigtig historisk sjældenhed i Estland, med svimlende højdeforskelle og vanskelige detaljer i metal. Tagdækkerne har med moderne teknikker og stor selvsikkerhed skabt en løsning, hvor det er lykkedes at gøre et moderne tag til et kunstværk.

Vinderen i Litauen er Danstemos Statyba UAB, se www.monier.lt

Vinderen i Letland er SIA Decem, se www.monier.lv

Fakta om ’King of Roofs’

• ’King of Roofs’ er blevet afholdt siden 2007 og er kun åben for håndværkere, som er MONIER Tagpartnere. Målsætningen er at fremme den faglige stolthed blandt tagdækkere og samtidigt sætte fokus på dygtige og seriøse håndværkere.
  • En tagdækker kan deltage i konkurrencen med et eller flere tage. Hvert bidrag indsendes med billeder og en beskrivelse af fremgangsmåden, materialevalget og de særlige udfordringer, som tagdækkeren har stået over for.
  • Juryen undersøger og bedømmer herefter: Æstetiske og tekniske løsninger, udnyttelse af tagtilbehør og specialkomponenter, købmandskab inden for taglægning, dvs. tilfredse kunder, god lønsomhed, fagkundskab, gode og sikre arbejdsforhold.
  • Vinderne af ’King of Roofs’ i de respektive lande er de tidligere år derefter gået videre til den nordeuropæiske titel ”North European Roofer of The Year”.
  • Det nye i år er, at der kun afholdes en ’King of Roofs’-konkurrence i hvert konkurrenceland. Alt sammen for at sætte mere fokus på de mange dygtige, nationale håndværkere.

For mere information, interviews og billeder kontakt:

Kirsten Lundø, Marketingkoordinator Danmark, Monier A/S, tlf. 9631 6125, kirsten.lundo@monier.com.

Om Monier

MONIER er den førende leverandør af tagmaterialer i Norden og Baltikum. Med et bredt sortiment af komplette tage herunder tagsten, specialsten og tilbehør har Monier alt det, der gør taget funktionelt og æstetisk. Monier har ca. 400 ansatte i Norden og Baltikum og havde i 2008 en omsætning på 111 millioner Euro. Blandt vore kendte varemærker er Dantegl, B&C og Hollander. Monier Norden & Baltikum er en del af Monier. I alt har virksomheden 150 fabrikker og aktiviteter i 46 lande. Monier er verdens førende producent af tagmaterialer til hældningstag, tagtilbehør og skorstene. I 2008 havde Monier 11000 ansatte og et salg på over 1,5 milliarder Euro.

Mere information findes på www.monier.dk