20 idéer til at give en time til jorden ved Earth Hour på lørdag

På lørdag den 25. marts kl. 20.30 kalder Earth Hour igen på vores opmærksomhed hele kloden rundt. Earth Hour-initiativet, som WWF Verdensnaturfonden står bag, har siden 2007 opfordret alle mennesker, regeringer og virksomheder til i fællesskab at donere en time til vores alles vigtigste kilde til livet – jorden. Kl. 20.30 på lørdag opfordres alle således til at tilbringe en time dedikeret til at gøre noget godt for planeten, og for at støtte op om initiativet har Motatos her samlet 20 idéer til, hvordan man kan bidrage til, at det bliver den største Earth Hour nogensinde.

Kan man redde jorden fra klimaforandringer og opvarmning på en enkelt times samlet indsats? Nok ikke, og det er heller ikke målet med Earth Hour. Målet er at sætte fokus på vigtigheden af at handle og på, at vi har et fælles ansvar for at skabe positive forandringer for miljøet og biodiversiteten. Alle kan gøre noget, og samlet kan det blive en stærk bevægelse, der kan påvirke den nødvendige forandring og pege ud over den ene time.

Der er masser af måder hvorpå, man kan bidrage til Earth Hour, og hos Motatos* har vi samlet 20 idéer til, hvordan du kan bruge en time på lørdag kl. 20.30 til at gøre noget godt for jorden.

Giv en time til jorden - 20 idéer:

Sluk lyset i hele hjemmet eller hvor du befinder dig

Sorter dit tøj og sælg eller doner det, du ikke bruger, til genbrug. Måske dukker der glemt guld frem, du selv kan rocke igen i stedet for at købe nyt

Brug en time på at sætte dig ind i FN’s nye klimarapport

Afrim fryseren og afkalk elkedlen, så de bruger mindre strøm

Spis rester eller hvad du har i køleskabet i stedet for at bestille take away

Sluk elektronikken og tv’et og læs i en bog eller spil et brætspil

Skal du ud, så tag cyklen eller bussen i stedet for bilen - så kan du også drikke et glas vin, hvis du får lyst

Plant/doner et træ eller køb andel i en skov – der er mange muligheder, du kan finde online

Tag en tur ud at ’plogge’ – saml skrald, mens du jogger – det er ren win-win

Lav en madplan for næste uge og køb alt ind på én gang. Tjek, hvor du kan handle mere bæredygtigt eller madspildsvarer

Gå dine strømkilder igennem – er der pærer, der kan skiftes til sparepærer, eller unødig standby der kan slukkes