By Motatos - Motatos lancerer private label

Fra i dag kan handlende på Motatos.dk glæde sig til at møde et nyt, fast sortiment, når online-supermarkedet lancerer sit eget brand; By Motatos. Med sin nye private label-produktserie tilbyder Motatos sine kunder en række delikate og billige basisfødevarer, der er udviklet for at supplere online-supermarkedets andre madspildsreducerende produkter. Samtidig ønsker Motatos med brandet at begynde en bevægelse frem mod en mere bæredygtig madproduktion, hvor alle led i processen er gennemtænkt med mindst muligt klimaaftryk som mål.

Online-supermarkedet Motatos, der har reduktion af madspild som sit forretningsmæssige grundlag, udvider nu konceptet med sin egen private label-serie. Brandet tilbyder langtidsholdbare basisfødevarer som pasta, flåede tomater, dåsebønner og olivenolie, og de er alle udviklet med velsmag, prisvenlighed og ikke mindst bæredygtighed for øje.

"Vi er stolte af og glade for i dag at kunne præsentere vores brugere for By Motatos; en serie produkter der skaber helt nye muligheder for at ekspandere forretningen og i sidste ende redde meget mere mad fra at blive smidt ud. Brandet præsenterer essentials i ethvert køkken, som vil gøre de daglige indkøb lettere for vores kunder og kunne mixe og matches med det spændende skiftende sortiment af stop madspild-varer. Det har der været en efterspørgsel på fra vores brugere, og dem har vi naturligvis valgt at lytte til," siger Kasper Stærk, Landechef for Motatos Danmark.

By Motatos er et zero waste-brand forstået således, at der ikke vil blive indkøbt og distribueret flere varer, end der er efterspørgsel på, for at undgå overproduktion, forældede varer eller andet spild. Samtidig vil alle led i processen være tænkt med bæredygtighed som princip. Produktionen foregår således fra centralt hold, og varerne distribueres overvejende med skib eller tog, hvilket forurener væsentligt mindre end lastbiler. Da al handel foregår online kan der desuden anvendes et minimum af emballage, som er af nøje udvalgt genanvendeligt materiale.

"Med By Motatos tager vi et nyt skridt med et kæmpe potentiale når det gælder at udfordre måden, madindustrien traditionelt opererer på. Hvert led er gennemtænkt med respekt for kvalitet, lokale forhold, genanvendelighed, tilgængelighed i pris og nul-affald for øje, noget vi mener må og skal være fremtiden for al madproduktion. Det er indtil videre en dråbe i havet, men vi håber på den sætter ringe i vandet," siger Kasper Stærk, Landechef for Motatos Danmark.

I forbindelse med lanceringen af By Motatos har virksomheden valgt også at kaste sig ind i kampen mod et andet globalt problem, der knytter sig til mad - sult. Motatos har nemlig indledt et langsigtet samarbejde med non profit-organisationen The Hunger Project om i fællesskab at sætte fokus på behovet for at reformere det globale madsystem, og understøtter økonomisk arbejdet ved at donere en procent af overskuddet fra By Motatos, eller minimum 100.000 SEK om året, til The Hunger Project.

"Vores fokus på uhensigtsmæssig produktion og distribution af mad er globalt, og alle kan jo se det skæve i, at vi smider tonsvis af mad ud i en del af verden, mens en anden del af verdens befolkning hver dag kæmper umenneskelig hårdt for føden. I samarbejdet med The Hunger project kæder vi problemstillingerne sammen, og vil fremadrettet gøre hvad vi kan for i fællesskab at råbe op om de ændringer, der skal til for at mætte alle uden at overforbruge vores ressourcer," siger Kasper Stærk, Landechef for Motatos Danmark.

Om The Hunger Project
The Hunger Project (grundlagt 1977 i NYC, USA) er en organisation, der kæmper for en bæredygtig udryddelse af sult i verden. NGO'en har programmer i Afrika, Asien og Latinamerika, der sigter mod at mobilisere græsrods-enheder i landdistrikterne med henblik på at skabe bæredygtige fremskridt inden for sundhed, uddannelse, ernæring og familieindkomst. The Hunger Project har afdelinger i både Sverige og Tyskland, hvor Motatos også er tilstede, og her er indledt lokale samarbejder.

By Motatos produktoversigt
Spaghetti, 500 g