Matsmart-Motatos sikrer sig 350 millioner SEK til videre ekspansion - Investeringen sætter fart på de internationale planer

Matsmart-Motatos, som driver online-supermarkedet Motatos.dk i Danmark, har haft det stærkeste år i virksomhedens historie med tangerende rentabilitet på hjemmemarkedet, Sverige, og en flyvende start på Europas største marked - Tyskland. I dag lukker Matsmart-Motatos en ny finansieringsrunde, som bliver den hidtil største i virksomhedens historie.

Den netop afsluttede finansieringsrunde har tiltrukket investorer med et klart fokus på investering som et kraftfuldt værktøj til at drive en bæredygtig udvikling; i dette tilfælde en reformation af det globale madsystem. Og Matsmart-Motatos kan nu se fremad mod nye markeder med 350 millioner SEK og to nye investorer i ryggen, nemlig SEB Private Equity og Gullspång Re:food Invest, som i fællesskab har ledt investeringsrunden.

-Det er tydeligt, at der er en enorm interesse i markedet for virksomheder som vores, hvor forretningsmodellen er helt på linje med verdensmålene, og hvor hver grad af vækst betyder en øget effekt. Hvor bæredygtighed tidligere blev set som en positivt ekstragevinst, oplever vi i dag at det for mange udgør hele forudsætningen for at investere. Det er en utrolig glædelig udvikling, siger Karl Andersson, CEO og grundlægger af Matsmart-Motatos.

- Matsmart-Motatos passer godt ind i vores overordnede investeringsstrategi. Vi har igennem en længere periode haft øget fokus på og investeret i trends drevet af bæredygtighed. Business konceptet og hovedformålet for Matsmart-Motatos er at reducere madspild, og det er et perfekt match i forhold til de værdier, vi lægger vægt på, siger Victor Lang, Chief Investment Officer, SEB Private Equity.

Gullspång Re:food Invest har et meget klart fokus på forandringsdrivende investeringer indenfor fødevaresektoren, med madspild som et prioriteret område.

- Det er muligt at nå Verdensmålene for bæredygtig udvikling i 2030, men kun hvis det globale fødevaresystem reformeres. Vi investerer i virksomheder, som ikke blot har et stort potentiale for at blive værdifulde, men også udgør en drivkraft i de forandringer, videnskaben har udpeget som absolut nødvendige, herunder den forandring, Matsmart-Motatos er eksponent for: Bevægelsen fra lineære forsyningskæder med et stort spild til cirkulære forsyningskæder. Vi har fulgt Matsmart-Motatos siden 2015 og er imponerede over, hvordan de har formået at bryde ny jord og med begrænsede ressourcer skabe en unik virksomhed i stærk vækst, som løser et meget vigtigt problem: At reducere madspild, siger Peter Odemark, Managing Partner.

Matsmart-Motatos åbnede på det danske marked i slutningen af 2019. Den nye finansiering skal anvendes til at fortsætte den internationale ekspansion, som for alvor tog fart med lanceringen i Tyskland i april 2020. Modtagelsen på Europas største marked har indtil videre overgået alle forventninger, og tilvækstprognosen er blevet opskrevet flere gange i det forgangne år. Nu er Matsmart-Motatos klar til at indtage nye markeder med hjælp fra de nye investores store erfaring og visionen om en verden uden madspild som pejlemærke.

- Det globale madsystem har brug for at blive mere cirkulært. Vores vigtigste bidrag er stadig at være en strategisk partner till den globale fødevareindustri, for at vi sammen kan skabe mere holdbare strukturer for produktionen af mad, siger Karl Andersson.

Vækstpotentialet for Matsmart-Motatos er på det næmeste ubegrænset. Indtil videre har virksomheden sørget for, at mere end 20 000 ton mad og dagligvareprodukter er gencirkuleret i markedet, i stedet for at blive smidt ud. Det skal jævnføres med et årligt globalt madspild på 1,6 milliarder ton.

-Vi kradser endnu bare i overfladen. Verdens madsytem har enorme udfordringer, og for at løse dem er der behov for skalerbare forretningsmodeller. Som vores, slutter Karl Andersson.

Carnegie har været finansiel rådgiver igennem investeringsrunden, og Settervalls Advokatfirma har bistået med juridisk rådgivning.

Ud over de ledende investorer har Matsmart-Motatos eksisterende investorer også deltaget i investeringsrunden, heriblandt: Northzone, Norrsken Foundation, Novax, Ingka Group (IKEA) og LeadX Capital.

Billeder kan hentes her

For yderligere information kontakt:
Landechef Kasper Stærk
kasper.staerk@motatos.dk/ tlf. +45 6068 2000