Motatos’ danske kunder redder 1155 tons mad fra skraldespanden i 2022 – det danske marked har madspildssupermarkedets største procentvise fremgang

Motatos fremlægger nu tallene for, hvor mange tons mad- og forbrugsvarer, der både i Danmark og globalt undgik at havne som spild i 2022, fordi det i stedet blev handlet online via madspildssupermarkedet. For alle markeder er der med 25.600 tons tale om en fremgang på 23% fra sidste år. I Danmark er stigningen imidlertid næsten dobbelt så stor med en fremgang på hele 43%.

Med sin tilstedeværelse på nu fem europæiske markeder; Danmark, Sverige, Finland, Tyskland og England, kan Motatos med tilfredshed kigge tilbage på et 2022, hvor forretningskonceptet har resulteret i, at 25.600 tons mad er endt hos forbrugerne i stedet for som meningsløst madspild.

Især i Danmark har prisbevidste kunder i et år præget af inflation og høje priser fundet vej til onlinesupermarkedet, hvor føde- og forbrugsvarer, der risikerer at ende som madspild pga. kort bedst før-dato, fejl i emballagen eller andet, sælges med gode rabatter. Herhjemme står vi således for den absolut højeste procentvise stigning i tons solgte varer i 2022, hvor Motatos kan registrere en fremgang på hele 43% sammenlignet med 2021. I alt har danskerne reddet 1155 tons mad fra skraldespanden i 2022 mod 808 tons i 2021.

Kigger man regionalt i Danmark, lå Københavnsområdet i 2021 i top, når det kom til at redde mad- og dagligvarer via Motatos, og det er det samme billede, der tegner sig i 2022. Hele 391 (285 i 2021) tons mad er her blevet handlet via onlinesupermarkedet i Hovedstadsregionen, hvilket svarer til ca. en tredjedel af det samlede indkøb lagt hos Motatos i Danmark. Det er en stigning på 37% i forhold til 2021, og det er tydeligt, at interessen for at handle bæredygtigt og samtidig kunne spare penge også er slået igennem i resten af landet, hvor man ser endnu større procentvise stigninger i 2022.

Region Midtjylland ligger ligesom de forrige år på en 2. plads med 272 tons reddede mad- og dagligvarer mod 179 tons året før, hvilket er en stigning på 52%. Den største stigning ses i Region Sjælland, der overhaler Region Syddanmark og kommer ind på en 3. plads med 196 tons (119 i 2021); en stigning på hele 65%. Region Syddanmark står i 2022 for en stigning på 42% med 180 tons (127 i 2021), mens Region Nordjylland med 116 tons har reddet 55% mere mad i 2022 i forhold til 2021, hvor de stod for 75 tons.

Pressekontakt Motatos
Katrine Clante
PR-konsulent
katrine@clante.dk

Om Motatos:

Matsmart-Motatos er en europæisk fødevare e-handel og impact virksomhed. Virksomheden bidrager til en bæredygtig reform af det globale fødevaresystem med en forretningsmodel, der er fuldt på linje med det globale bæredygtighedsmål 12.3: At verdens madspild skal halveres inden år 2030. I dag er Matsmart-Motatos på Financial Times liste over Europas hurtigst voksende virksomheder og er etableret på fem europæiske markeder. Hos Matsmart-Motatos kan forbrugerne købe føde- og forbrugsvarer, som ellers ville risikere at blive smidt ud, for eksempel på grund af overproduktion, korte holdbarhedsdatoer eller sæsonudsving. I 2021 havde Matsmart-Motatos en omsætning på SEK 722 millioner.