Motatos sætter turbo på den internationale ekspansion med ny investeringsrunde ledet af Blume Equity

Matsmart-Motatos, som driver online-supermarkedet Motatos.dk i Danmark, fortsætter med at markere sig stærkt i 2021 og rejser 180,7 millioner DKK (240 mio SEK/€24 mio) i en investeringsrunde ledet af Blume Equity med støtte fra de eksisterende investorer. Med Serie C-runden tidligere på året bringer det de totale investeringer i selskabet op på 715 millioner DKK (950 mio SEK/€95 mio). Runden skal accelerere den internationale ekspansion på baggrund af det stærke momentum, virksomheden oplever i flere europæiske lande.

Den svenske koncern Matsmart-Motatos, hvis mission det er at bekæmpe madspild, bl.a. via Motatos.dk i Danmark, har igen tiltrukket investorer, der ser finansielle investeringer som et kraftfuldt værktøj til at drive den bæredygtige udvikling. Blume Equity investerer udelukkende i teknologibaserede virksomheder, der arbejder for at skabe mere bæredygtige resultater på tværs af vores fødevare- og sundhedssystemer. Matsmart-Motatos er Blume Equitys anden investering.

Matsmart-Motatos’ administrerende direktør, Karl Andersson, siger om den voksende interesse i virksomheden:

"Vi oplever et meget stærkt momentum lige nu. Vores europæiske kundekreds vokser hurtigt blandt både bæredygtigheds-drevne og prisbevidste forbrugere, og samtidig tiltrækker vi opmærksomhed fra investorer, der ønsker at støtte virksomheder, der er i overensstemmelse med FN’s verdensmål. Vi står et ekstremt godt sted i forhold til at fortsætte vores internationale ekspansion, og vi ser frem til at arbejde sammen med Blume Equity om at nå dette mål."

Matsmart-Motatos lancerede Motatos.dk i Danmark i slutningen af 2019, og den internationale ekspansion fortsatte med Tyskland i april 2020. Med en ny investor og 180,7 millioner kr. yderligere i ryggen er Matsmart-Motatos nu klar til at gå ind på nye markeder. Indtil videre har Matsmart-Motatos sørget for, at mere end 25000 ton mad og dagligvareprodukter er kommet forbrugerne til gode i stedet for at blive smidt ud. Men globalt er der stadig tale om et årligt madspild på 1,6 milliarder ton, så med fokus på at begrænse dette synes mulighederne for ekspansion nærmest uudtømmelige.

Michelle Capiod, Co-Founding Partner hos Blume Equity, fortæller, at firmaets beslutning om at finansiere Matsmart-Motatos er i overensstemmelse med virksomhedens mission om at støtte op om den bæredygtige udvikling:

"Vi er glade for at kunne samarbejde med Karl og hans team om at sætte fart på Martsmart-Motatos' internationale ekspansion. De har bygget en meget skalerbar platform til at løse en kæmpe udfordring for fødevaresystemer globalt: Matsmart-Motatos hjælper FMCG'er med at undgå, at overskydende mad går til spilde, ved at sælge det online til forbrugere til stærkt nedsatte priser. Det er en tredobbelt win-situation: for leverandører, for forbrugere og for vores planet. Vi har valgt at bakke op om dette visionære team, da deres mission er helt på linje med vores hos Blume Equity – at støtte indflydelsesrige virksomheder, der er med til at ændre vores fødevare- og sundhedssystemer."

Ud over Blume Equity, har flere af Matsmart-Motato’s eksisterende investorer også deltaget i investeringsrunden, heriblandt SEB Private Equity og Gullspång Re:food invest.

Settervalls Advokatfirma har bistået med juridisk bistand og rådgivning.

For mere information kontakt Landechef Kasper Stærk: kasper.staerk@motatos.dk