26 store, nybyggede andelsboliger i Buddinge

NCC bygger treværelses andelslejligheder i Gladsaxe for Danmarks Boligselskab. Gladsaxe har brug for flere seniorboliger og nu skal der bygges 26 treværelses lejligheder i en ny andelsforening lige nord for Buddinge Station. Andelslejlighederne bliver på 81 og 76 kvadratmeter. De er tegnet af arkitektfirmaet Triarc og udføres i totalentreprise af NCC Construction Danmark for den almene boligorganisation Danmarks Boligselskab. Lejlighederne opføres på to grunde på vestsiden af Buddingevej, som i adskillige år har ligget ubebygget hen. Gladsaxe Kommunen sælger grundene til Danmarks Boligselskab og giver garantitilsagn om ti procent af de samlede byggeudgifter. Den ene grund ligger på det sydvestlige hjørne af Buddingevej og Kong Hans Allé. Her bygges 18 lejligheder, alle på 81 kvadratmeter, i to treetagers blokke med elevator. Den ene blok får 12 lejligheder og løber parallelt med Buddingevej. "Indgang sker fra den side, der vender væk fra Buddingevej. Inden i bygningen vender trapperum, køkken, bad/toilet og det lille værelse ud mod vejen, mens opholdsstue, det store værelse samt have eller altan er placeret i lejlighedens modsatte side," siger arkitekt Gorm Helles fra Triarc. Den anden bloks seks lejligheder kommer til at ligge i skjul af den første blok i forhold til Buddingevej. Alle lejligheder får enten egen have eller altan. Haverne og alterne vender mod syd eller vest, væk fra Buddingevej. Til hver af de 18 lejligheder vil høre én parkeringsplads med tilkørsel fra Kong Hans Allé nogenlunde dér, hvor der ligger en parkeringsplads i dag. Lejlighederne får nummer 228-232 på Buddingevej. De sidste otte lejligheder opføres i en toetagers blok lidt længere nordpå og bliver til Buddingevej nr. 214. Også her er der én P-plads pr. lejlighed, altaner og haver. Parkeringspladsen placeres mellem vejen og blokken, hvis nærmeste gavl kommer til at ligge 20 meter fra Buddingevej. I begge byggerier udstyres lejlighederne med vinduer og døre med energiglas. Vinduerne i stuen og det store værelse - ud mod haven eller altanen - går helt ned til gulvet for at give masser af lysindfald. Gulvene bliver olieret asketræsparket, de hårde hvidevarer er fra Bosch Siemens. Gladsaxe Byråd har vedtaget lokalplanen for byggeriet. NCC regner med at gå i jorden efter sommerferien, og at byggeriet varer cirka et år. Ifølge byplanchef Henrik Elming, Gladsaxe Kommune, er det kommunens intention, at de nye lejligheder skal bidrag til en kæde af flytninger. Henrik Elming ser frem til, at de nye andelsboliger kan tiltrække seniorer, hvis børn er flyttet hjemmefra, eller som af andre grunde ønsker en mindre bolig. I den større bolig, seniorerne flytter fra, bliver der så plads til yngre familier med børn. Informationsmøde 5. februarAllerede 5. februar kan interesserede høre mere om byggeriet på et informationsmøde. Det begynder klokken 19 på Marielyst Skole i Søborg. Danmarks Boligselskab, Triarc og NCC vil være repræsenteret.