Århus midtbys højeste hus på vej mod skyerne

Århus "Skyline" får en ny dimension, når midtbyens til dato højeste hus, KPMG-Huset ved Bruuns Galleri, når fuld højde cirka 1. marts. Med 17 etager bliver huset 68,50 meter højt og vil komme til at indgå i midtbyens silhuet sammen med Europa-huset på havnen, det nye kontorhus, "Prismet" ved Den Gamle By og Rådhustårnet - samt Domkirkens tårn. Rådhuset med det 60 meter høje tårn vil dog stadig være byens højest beliggende hus på grund af niveauforskellene - og ligge 2,5 meter over KPMG-Huset. - Det er en uskreven regel, at intet hus kommer til at ligge højere end Rådhustårnet, siger arkitekt Peter Christoffersen fra Stadsarkitektens kontor ved Århus Kommune. Kun Domkirkens tårn på 93 meter "bryder" denne regel. Store krav til planlægning KPMG-Huset, der har fået sit navn efter revisions- og rådgivningsfirmaet, som har købt de 10 etager, opføres af NCC Construction Danmark A/S i totalentreprise. Byggeriet følger tidsplanen, og den største udfordring netop nu er at få koordineret arbejdet og leverancer af byggematerialer, siger projektchef Niels Bank fra NCC. - Sammenboltningen af stålskelettet, støbning af trappe- og elevatortårne og montering af betondæk sker samtidig - etage for etage. For at få en hensigtsmæssig arbejdsform kan det derfor være nødvendigt at udføre er del af arbejdet om aftenen, og leverancer af for eksempel stålbjælker og betonelementer skal være meget præcis - ellers kan vi få pladsproblemer på dækkene, siger Niels Bank. Vinden er en anden udfordring. Hvis det blæser mere end otte meter pr. sekund, kan det ikke lade sig gøre at hejse betonelementer op, og ved 10 meter pr. sekund må også stålarbejdet indstilles. Endelig kan kulden være barsk højt over byens øvrige tage - med vinden piftende ind igennem den indtil videre facadeløse bygning. - Heldigvis har vi stærke folk, der kan modstå vejrpåvirkningen i højden, siger Niels Bank. Skelet af 500 ton stålDer går 500 ton stålbjælker og -søjler til huset, og i bunden af det er profilerne op til 40 cm på hver led. Der anvendes højstyrkestål, og konstruktionen udføres - på grund af den store højde - i dimensioner, der sikrer, at bygningen kan bære de overliggende etager, selv om den delvist beskadiges. Når stålskelettet er bygget, lægges betondækket i form af elementer, således at konstruktionen stives af. Samtidig udføres støbningen af elevator- og trappetårnene, der ligeledes medvirker til at give stabilitet. Fremgangsmåden for højhusbyggeri i Danmark er noget anderledes end i skyskrabernes hjemland, USA, hvor hele stålskelettet bygges op, inden betondækkene støbes på stedet. - Når vi bruger betonelementer og i højere grad lader dem indgå som et afstivende element, skyldes det, at vi generelt har udviklet brugen af betonelementer langt mere end for eksempel USA og de sydeuropæiske lande. Modsat er støbning på stedet - in situ - sikkert mere udviklet andre steder, siger Niels Bank. 10 millimeters nøjagtighedStålarbejdet udføres i underleverance af CSK Stålindustri i Thisted, og projektleder Steen Bojsen fortæller, at montagen skal være yderst præcis. - Vi er ekstemt påpasselige, for hvis der opstod en unøjagtighed i bunden af huset, så ville den vokse sig stor op igennem etagerne. Over hele højden på de 68,50 meter er der kun tilladt en tolerance på 10 millimeter! Når man bygger en konstruktion på henved 70 meters højde, vil den - helt planmæssigt - sætte sig nogle centimeter på grund af materialernes vægt. I dette tilfælde cirka seks centimeter. Men også denne unøjagtighed tages der højde for, idet huset fra starten er dimensioneret de seks centimeter højere. Så når KPMG-Huset står klar i april 2004, vil højden være præcis 68,50 meter. Glasfacaden er oppe til sommerMidt på sommeren vil århusianerne for alvor kunne glæde sig over den nye "Skyliner". På det tidspunkt vil hele glasfacaden være monteret, og man vil kunne se, hvor let den store bygning i virkeligheden tager sig ud. Dens ”kobling” mellem havnen og byen og mellem Frederiksbjerg-bydelen og byens øvrige butiksstrøg vil fremgå - og så vil byen have fået endnu et pejlemærke fra søsiden. - Montagearbejdet inde i huset udføres, efterhånden som facaden opsættes. Det giver god sikkerhed for håndværkerne og beskyttelse for vind og vejr, siger Niels Bank.