Bedre boliger til handicappede med partneringbyggeri

Det nye Taxhuset opføres i Kraghave ved Høje Taastrup i tæt samarbejde mellem bygherren Københavns Amt, husets kommende beboere - som er fysisk handicappede og senhjerneskadede - samt NCC og arkitektfirmaet Frederiksen & Knudsen. De nye boliger er færdige til jul næste år. Når 40 fysisk handicappede og senhjerneskadede om halvandet år tager deres nye hjem, Taxhuset nordvest for Høje Taastrup, i brug, flytter de ind i boliger, som i mere end én forstand er skabt ved hjælp af det, der i byggebranchen kaldes partnering. Partnering er, når alle byggeriets parter - kunde, entreprenør, underentreprenører, arkitekter og rådgivere - er med til at træffe de beslutninger, der hører til, når et byggeri skabes og opføres. I tilfældet det nye Taxhuset har bygherren Københavns Amt samtidig bragt sine "partnere" på banen. Byggeriet i Høje Taastrup skal erstatte det nuværende Taxhuset i Bagsværd. Boligerne hører under amtets Psykiatri- og Socialforvaltning, som fra starten ikke alene har involveret Taxhusets forstander, men i særdeleshed også repræsentanter for beboerne, pårørende og selvfølgelig også Taxhusets personale. Taxhusets forstander Kurt Faber-Carlsen har oplevet partnering-samarbejdet som en øvelse i det muliges kunst, hvor tingene er lagt på bordet i et fuldstændig åbent forum. "Jeg er meget glad for projektet. Partnering og den måde, vi alle sammen arbejder for det færdige byggeris bedste, har en væsentlig andel i, at det færdige byggeri bliver noget, vi alle kan være mere end bekendt," siger Kurt Faber-Carlsen. NCC og arkitektfirmaet Frederiksen & Knudsen har tidligere arbejdet sammen om en række opgaver, blandt andet botilbudet Lunden i Brøndbyøster for Københavns Amt. Arkitekt og byggefirma bød sammen på Taxhuset og kontrakten med Københavns Amt blev underskrevet i slutningen af april. Projektleder hos NCC, Erik Vibe Pedersen, forventer, at tage første spadestik 1. juli, hvorefter NCC's kloak- og betonfolk går i jorden. Erik Vibe Pedersen ser det som en stor fordel, at forstander Kurt Faber-Carlsen, beboere, personale og pårørende deltager direkte i byggeriets beslutninger. "Alt har fra starten kunnet gøres meget mere konkret, fordi personale, beboere og pårørende fra Taxhuset er dem som ved allermest om, hvad kravene er til de nye boliger," siger NCC's Erik Vibe Pedersen. Hver beboer får - i modsætning til tidligere - eget handicapinrettet bad og toilet. Og hver bolig bliver på 75 kvadratmeter (med andel i adgangs- og fællesarealer) i modsætning til de 12 kvadratmeter et værelse uden handicaptoilet har i det nuværende Taxhuset. Byggeriet danner en hestesko med to gange to boliggrupper placeret på hver sin side af en centerbygning til behandling og administration. Hvert boligafsnit indeholder ti toværelses lejligheder med egen terrasse samt fælles opholdsrum og gårdhave. "Vi har lagt meget stor vægt på at undgå det institutionsprægede. Den enkelte beboer skal opleve lejligheden som sit private hjem," siger arkitekt Jan Henrik Jansen fra Frederiksen & Knudsen. Arkitekt Jan Henrik Jansen fortæller, at der opføres en støjvold ud mod Roskildevej og at et bælte af buske og træer omkring den 16.000 kvadratmeter store grund - når det er vokset til - afskærmer Taxhuset fra nabobebyggelserne. Den nye Taxhuset får adresse på Frøgård Alle, som har forbindelse til Roskildevej umiddelbart vest for postcenteret. Beboerne på Kraghave Parkvej og Munkegårds Alle bruger Bygaden til at komme ud på Roskildevej og vil ikke blive generet af kørsel til og fra den kommende byggeplads. Læs mere om partnering. Fakta om Det nye TaxhusetBeliggenhed: Frøgård Alle, Høje TaastrupKunde: Københavns AmtTotalentreprise: NCC Construction Danmark A/SArkitekt: Frederiksen & Knudsen A/S Arkitekter PARIngeniør: HAMI Consult Samlet etageareal: 4.400 kvadratmeterSamlet boligareal: 3.000 kvadratmeterPris: 60 millioner kroner