Betonelement A/S solgt til irske CRH

Virksomheden Betonelement A/S har siden 1992 været ejet af NCC og Højgaard Holding, hver med en ejerandel på 50%. Parterne sælger nu deres andele til den i Irland baserede, internationale CRH-koncern. Betonelement A/S er med sine syv fabrikker i Danmark én af landets førende producenter af betonelementer. Virksomheden beskæftiger 550 medarbejdere og havde sidste år en omsætning på 527 mio. kr. Efter salget indgår Betonelement A/S i CRH-koncernen, som producerer og sælger byggematerialer primært i Europa og USA. CRH beskæftiger globalt ca. 50.000 mennesker og havde sidste år en omsætning på 10,8 mia. Euro. ”- Efter grundige analyser mener vi ikke, at vi har strategiske fordele ved vores delejerskab af Betonelement”, siger Søren Ulslev, administrerende direktør i NCC Construction Danmark A/S. ”- Derfor er vi blevet enige med Højgaard Holding om at frasælge Betonelement. Det ligger i forlængelse af NCC’s strategi om løbende at fokusere virksomheden på de kerneområder, hvor vi har den største kompetence og de største udviklingsmuligheder”. Salget af Betonelement A/S, som forventes endeligt afsluttet i september i år, er betinget af en række sædvanlige forhold, herunder godkendelse hos de relevante konkurrencemyndigheder. Købesummen ligger i overkanten af Betonelements bogførte værdi, men parterne er enige om ikke at offentliggøre den nøjagtige salgspris. Salget af Betonelement A/S giver ikke anledning til at ændre NCC ’s forventninger til årets resultat.