Elever bygger ny biograf i Århus

Teknik og naturvidenskab er andet end tal og formler. Det oplevede 8. klasserne på Hårup Skole ved Århus, da de i løbet af fire uger udviklede et nyt biografcenter fra idé til færdig model af byggeriet. - Det er sjovere at gå i skole på den måde. Specielt i de uger, hvor vi tegnede og indrettede biografen, fortæller 14-årige Maiken Christoffersen I mindre grupper arbejdede hun og de 32 skolekammerater fra Hårup Skole sammen om at projektere den nye biograf. Først i tre uger med udvikling af i alt otte projekter, før eleverne i den sidste uge byggede modeller af de to bedste forslag. I løbet af ugerne spillede eleverne rollerne som totalentreprenører, bygherrer, arkitekter og ingeniører. De løste alle opgaver fra udarbejdelse af tegninger og budget over valg af materialer til planlægning af arbejdet. - Eleverne har fået en større teknisk viden, og projektet har givet dem et indblik i en ingeniørs alsidige hverdag, forklarer produktionschef Bo Lagerberg, NCC Construction Danmark. Sammen med kollegaen, entrepriseleder Trine Bruun-Petersen, har han været gæstelærer i projektugerne. - Ingeniørerne er en af de få faggrupper, der er med fra start til slut i sådan et projekt. De løser mange forskellige opgaver, og det vil vi gerne fortælle de unge om, siger Bo Lagerberg. Studier på Jyllands største byggepladsI forbindelse med forløbet var Hårup Skoles to 8. klasser på studietur til Jyllands største byggeplads midt i Århus, hvor NCC foruden et stort biografcenter med otte sale opfører det store indkøbs- og oplevelsescenter Bruun’s Galleri og byens højeste bygning, KPMG-Huset. - Jeg har aldrig været på en byggeplads før. Det var meget interessant at se det hele, også fordi vi selv arbejdede med et forslag til en ny biograf, siger Maiken Christoffersen. Mange af kravene til elevernes projekter var de samme som til det rigtige byggeri. - Det har udfordret elevernes faglige evner, men også socialt har de fået et stort udbytte, fortæller Lotte Jensen. Hun underviser den ene af klasserne i matematik og fysik, og de timer var blandt dem, der var afsat til arbejdet med biografcentret. - Projektet har styrket elevernes faglige kundskaber, og samtidig er de blevet bedre til at arbejde sammen i grupper. Det skal de kunne i alle erhverv og på alle arbejdspladser i deres videre liv, siger Lotte Jensen. Imponerende resultat Lotte Jensen er godt tilfreds med udbyttet af projektugerne og kaster sig gerne ud i et lignende forløb en anden gang. Også NCC’s Bo Lagerberg er parat til en gentagelse. - Jeg er voldsomt imponeret over arbejdsindsatsen og kvaliteten. I begyndelsen var opgaven lidt uhåndgribelig for eleverne, men forudsætningerne taget i betragtning er de færdige modeller enhver tegnestue værdig, siger Bo Lagerberg. Han hæfter sig specielt ved den kreative indretning, som de unge har givet flere af projekterne. Blandt andet ved at bygge biografcentret, så det også kan anvendes til Internet-café. Projektugerne på Hårup Skole var et samarbejde mellem skolen, NCC og Ingeniørforeningen i Danmark. Der er forslag til lignende projekter på www.ida.dk/tip