Første byggeri i Københavns Nordhavn står færdigt

Læse original

Med færdiggørelsen af Portland Towers skydes udviklingen af den nye bæredygtige bydel i Nordhavn for alvor i gang. Samtidig sætter tårnene nye standarder for kontorer, der er miljøcertificeret.

Med sine 59 meter er Portland Towers de højeste bygninger i Københavns Nordhavn. Selvom siloerne oprindeligt er fra 1979 og tiltænkt til opbevaring af cement, så er de i dag omdannet til kontorer, der forventes at blive miljøcertificeret efter BREEAM med klassificeringen ”Very Good”.

Men at få to eksisterende siloer certificeret som bæredygtigt kontorbyggeri har ikke været let. Slet ikke når kontorerne ”svæver” 24 meter over jorden.

”Portland Towers er et særdeles komplekst byggeri. Siloerne står eksempelvis ikke lige. Den ene silo hælder lidt mere end den anden, og de er heller ikke ensartet runde. Det har stillet særlige krav til både projekteringen og produktionen af stålkonstruktionen, som bærer kontorerne, og vi har generelt måtte tænke i nye løsninger og metoder, ” siger Martin Palmquist, direktør i NCC Construction.

”Hvis ikke projektet var 3d-projekteret, og vi dermed ikke havde haft mulighed for at planlægge og gennemføre tårnene i 3d-modeller, så havde opgaven bestemt været mere krævende, og vi skulle have brugt langt flere ressourcer for at lykkes så godt med projektet, som vi har. Samtidig har vi haft den store fordel, at vi har tidligere erfaring i at ombygge siloer, så vi ved hvilket forarbejde, der skal til, og hvor der skal sættes særligt ind,” siger Martin Palmquist.

Portland Towers er samtidig et Company House, der er et koncept, som er med til at fremtidssikre tårnene som investeringsobjekt. Med konceptet er der tænkt en fleksibilitet ind i huset, som rækker ud over de første brugere og som dermed sikrer investorerne værdi på den lange bane, da man undgår tomme lejemål og dermed spildte ressourcer.

Projektet er udviklet af NCC Property Development og opført af NCC Construction Danmark. Investorer er Pensiondanmark, ATP og PFA Pension.

Fakta om Portland Towers

• Projektet er udviklet af NCC Property Development og opført af NCC Construction Danmark
  • Projektet er tegnet af DesignGroup Architects A/S
  • Siloerne ligger på sandkajen, der blev etableret i 1950erne og 60erne, og var en del af Københavns Frihavn
  • De er opført af Aalborg Portland i 1979 til at opbevare cement, der kunne losses og læsses direkte fra skibe ved kajkanten
  • Kontorerne er monteret uden på siloerne og ”svæver” 24 meter over terræn
  • I alt er der etableret syv etager
  • De rummer 11.000 kvadratmeter kontorlokaler og 3.000 kvadratmeter sekundære arealer.
  • Øverst er der fælles kantine og udendørs panorama-terrasse til husets lejere
  • Portland Towers er med sine 59 meter det højeste byggeri i Nordhavnen
  • Alene til stræberne i stål og de nederste brodæk, som bærer de ’svævende’ kontoretager, er der brugt mere end 900 tons stål og 1.600 tons beton
  • Byggeriet forventes miljøcertificeret efter BREEAM med klassificeringen ”Very Good”
  • NCC Property Development står bag byggeriet, der har ATP, PFA Pension og PensionDanmark som investorer
  • Kvarteret er Københavns nye, bæredygtige bydel med plads til 350.000 etagemeter blandet bolig og erhverv, som kan huse 3500 beboere og 6000-7000 arbejdspladser

For yderligere oplysninger kontakt venligst:
Martin Palmquist, Direktør, NCC Construction, telefon 40 13 99 32
Tine Heide Thomsen, Kommunikationsrådgiver, NCC Construction, telefon 91 37 39 44

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 47,6 mia. kr. og 18.500 medarbejdere i 2013. NCC-aktien er noteret på NASDAQ OMX Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing. I 2013 havde NCC i Danmark en omsætning på 4,9 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte.

Tags: