Første indflyttere får nøgler til Isbjerget

Mandag den 1. april overdrager NCC Construction Danmark de første 85 lejligheder i Isbjerget i Aarhus til PensionDanmark.

Første etape af det spektakulære byggeri Isbjerget, der for nyligt vandt en international pris for bedste boligbyggeri ved MIPIM ejendomsmessen i Cannes, er nu klar til at tage imod indflyttere. Den sidste dag i påsken modtager 20-25 indflyttere som de første nøglerne til deres nye drømmeboliger.

”Det er en meget speciel følelse, at vi nu er så tæt på målet. Isbjerget er et enestående byggeri, og det har været en fornøjelse at opleve, hvor meget borgerne i Aarhus har fulgt med undervejs,” siger direktør i NCC Construction Palle Bjerre Rasmussen.

Han ser specielt tilbage på et byggeri med en udfordrende logistik, der blev løst igennem et tæt samarbejde med både bygherre, rådgivere og Arbejdstilsynet.

”Vi glæder os til at byde de første beboere indenfor i Isbjerget. Og vi håber de sammen med århusianerne generelt vil blive glade for Isbjerget som et nyt vartegn for byen,” siger ejendomschef Lars Gjørret, PensionDanmark.

Noget for enhver smag

Isbjerget rummer 208 lejligheder i størrelser fra 55 kvadratmeter til 227 kvadratmeter og med boliger i to plan, boliger i forskudte plan og boliger med rum i dobbelt højde er der noget for enhver smag. Det karakteristiske byggeri rejser sig i 10 etager oven på den tilhørende parkeringskælder. I alt ca. 22.000 kvadratmeter bolig og 8.000 kvadratmeter parkeringskælder.

Isbjergets opsigtsvækkende overflade er udført i hvid beton med græske ”snow white”-sten, som har været igennem en særlig behandling for at give byggeriet den glansfulde effekt. Isbjerget er det første projekt i Danmark, hvor man har anvendt denne kombination af materialer og overfladebehandling.

Anden etape af overdragelsen af Isbjerget finder sted i maj måned.

Fakta om Isbjerget:

• Isbjerget er tegnet af fire trendsættende arkitektfirmaer; CEBRA og JDS Architects fra Danmark, SeARCH fra Holland og Louis Paillard fra Frankrig.
  • NCC Construction opfører Isbjerget i totalentreprise for bygherren PensionDanmark.
  • COWI, Kromann Reumert og Arkitema Arkitekter er bygherrerådgivere.
  • Ved MIPIM 2013 i Cannes vandt Isbjerget den internationale pris for bedste boligbyggeri foran bud fra England, Tyrkiet og Canada.
  • For yderligere oplysninger og visualiseringer af byggeriet besøg venligst www.isbjerget.com

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Jesper Andersen, presseansvarlig, NCC Construction, telefon 41 70 44 91

Michael Carlsen, pressechef, PensionDanmark, telefon 29 49 46 85

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing.
I 2012 havde NCC i Danmark en omsætning på ca. 5,7 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte. NCC Construction Danmark bygger boliger, kontorer, veje, anlæg og øvrig infrastruktur i Danmark.

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for 633.000 medlemmer beskæftiget i 27.700 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. Præmieindtægterne udgjorde 10,7 mia. kr. i 2012, og medlemmernes samlede opsparing har rundet 139 mia. kr.

Tags: