Friskole bygget færdig

Elever og lærere på Selam Friskole tager den nye skole i Hasselager i Århus i brug efter juleferien. NCC er ved at lægge de sidste gulve i de 2.500 kvadratmeter store skolebygninger.

– Vi har været utrolig glade for samarbejdet med NCC. Byggeriet er gået fuldstændigt som planlagt på trods af en stram tidsplan. Vi får nøglerne til skolen den 21. december, og både skolens ansatte, eleverne og deres forældre glæder sig meget til at flytte ind, siger viceskoleinspektør Mustafa Incikli fra Selam Friskole, der i 1993 startede op i kontorlokaler midt i byen. NCC er totalentreprenør på byggeriet af skolen, som er en privat forældrebetalt friskole, der har til formål at fremme integration af tosprogede elever ved at højne deres uddannelsesniveau og tilgodese kulturelle og religiøse traditioner. Selv om de fleste af eleverne på skolen er tosprogede, foregår al undervisning på dansk. De cirka 200 elever kan se frem til at få væsentligt bedre forhold i de nye bygninger i Hasselager. Samlet byder de på næsten fire gange så meget plads, som skolen har til rådighed i sine nuværende lokaler i Åbyhøj. Skolen får blandt andet en stor legeplads, fysiklokale, mediatek, moderne IT-faciliteter og lokaler til skolefritidsordningen. DIKEV fonden, der har til formål at yde støtte til kulturelle, sociale og undervisningsmæssige aktiviteter, er bygherre på projektet, og NCC blev valgt som totalentreprenør på baggrund af gode resultater fra tidligere byggerier udført i samarbejde med bygherrerådgiveren FM Bygningsdrift. FAKTA om Selam Friskole: Adresse: Elmegårdsvej 1, 8361 Hasselager Bygherre: DIKEV Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Kontraktsum: Ca. 20 mio. kr. Bygherrerådgiver: FM Bygningsdrift ApS Arkitekt: GPP Arkitekter Rådgivende ingeniør: NIRAS Rådgivende ingeniører og planlæggere A/S Samlet byggeri: 2.500 kvadratmeter Byggeperiode: April 2005 til december 2005 Yderligere oplysninger: Projektleder Morten Jacobsen, telefon 21 64 97 47, pressekoordinator Niels Møller, telefon 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S Viceskoleinspektør Mustafa Incikli, telefon 86 25 08 44, Selam Friskole