Glade medarbejdere giver bedre indtjening

Ledere med tilfredse medarbejdere er bedst til at skabe økonomiske resultater. Det viser en omfattende undersøgelse, som er lavet i entreprenørfirmaet NCC.

Opfattelsen af, at gode ledere fører til højere lønsomhed understøttes nu af en undersøgelse, som er gennemført i entreprenørselskabet NCC. Nina Ljung, personalechef i NCC, har i en opgave for Stockholms Univeristet fundet en klar sammenhæng mellem lønsomhed og chefernes evner til at skabe tilfredse medarbejdere. - Resultatet af undersøgelsen viser en tydelig sammenhæng mellem lønsomhed og lederskab. De ledere, som har de mest tilfredse medarbejdere, er også de, som i størst udstrækning præsterer økonomiske resultater over gennemsnit, siger Nina Ljung. Undersøgelsen analyserer 80 chefer. Cheferne kan sammenlignes med samme lønsomhedsmål og med samme medarbejderundersøgelse, som måler lederskabet gennem en HKI-undersøgelse. HKI betyder Human Kapital Index. I undersøgelsen kunne det samtidig påvises, at chefer med utilfredse medarbejdere skaber dårligere økonomiske resultater Nina Ljungs undersøgelse viser også, at der ikke findes nogen mirakel-lederstil. Chefernes alder og uddannelsesniveau har heller ikke nogen synderlig indvirken på evnen til at skabe gode resultater. Undersøgelsen kan læses i vedlagte PDF-dokument, som hentes ved at klikke på linket nederst i mailen. Yderligere information: Nina Ljung, personalechef, NCC AB, +46 8 585 519 62 elller +46 7024 48500 Niels Møller, pressekoordinator, NCC Construction Danmark A/S, telefon 39 10 35 77