• NCC/

Hele indmaden ryger ud, når plejehjem ombygges til moderne ældreboliger

Plejehjemmet Fynsgadecentret i Hjørring ombygges nu fuldstændig. Fra at være et utidssvarende plejehjem med 77 små værelser genopstår det som moderne plejecenter med 42 ældreboliger - blandt andet med plads til ægtepar. NCC vandt den indbudte licitation inklusiv færdigprojektering, og første mukkerthug er netop udført til ombygningen af det 4.500 kvadratmeter store plejehjem i tre etager plus kælder. "Vi piller indmaden ud af hele plejehjemmet. Kun ydermure, trappeopgange, langsgående skillevægge og tage er tilbage, når vi er færdige med nedbrydningen," siger projektchef Henrik Krogh Holm, NCC. Herefter går forvandlingen til et moderne plejecenter med rummelige ældreboliger i gang. Det nye center er tegnet af Arkitektfirmaet Finn Østergaard A/S, som også er totalrådgiver for bygherren, Hjørring Kommune. "Ældreboligerne vil variere i størrelse - på grund af geometrien i huset. Mange af dem bliver på 70 kvadratmeter inklusiv andel af fællesarealer, og de indrettes med et stort rum, som kan opdeles i et opholds- og et soverum, samt køkken og et stort badeværelse," siger arkitekt og projekteringsleder Sten Madsen fra Arkitektfirmaet Finn Østergaard. Nogle af boligerne er beregnet til ægtepar, og alle indrettes med henblik på, at de ældre kan blive boende, selv om de bliver plejekrævende og eventuelt sengeliggende. Alle toilet- og baderum indrettes også med dette for øje, og i forbindelse med boligerne etableres servicearealer på hver etage. Uden for boligerne munder gangarealet ud i et stort køkken/alrum, og i den ene ende af centret opføres en ny bygning, som kommer til at indeholde en vinterhave til hver af de tre etager. I den nederste etage vil vinterhaven komme til at ligge i forbindelse med et større opholdsområde, hvorfra der er udgang til haven. Vinterhaven udføres i samme materialer som det eksisterende byggeri med store vinduer, hvorfra der bliver god udsigt til den nyanlagte have. Også taget på den ene længe er omfattet af ombygningen, idet det belægges med tagpap oven på den eksisterende skifer. I kælderen indrettes personalefaciliteter, servicearealer og depotrum. Fornyelse af alle installationer til el, VVS, sprinklersystem og ventilation indgår også i projektet, der totalt set koster 61,5 mio. kr. inklusiv moms. Beboerne kan flytte ind i de nye boliger i november næste år. Fakta om Fynsgadecentret i HjørringBeliggenhed:Fynsgade 13, HjørringKunde:Hjørring KommuneHovedentreprenør:NCC Construction Danmark A/SKontraktsum:25,5 mio. kr. (uden moms)Bygherrerådgiver:Cowi A/SArkitekt:Arkitektfirmaet Finn Østergaard A/SLandskabsarkitekt:Landskabskonsulenterne A/SIngeniør:Dansk Projektrådgivning A/S og Brix & Kamp A/SSamlet byggeri:4.500 kvadratmeterHeraf boliger og opholdsarealer:Cirka 3.400 kvadratmeterKælder:1.100 kvadratmeterByggeperiode:September 2004 - oktober 2005