• NCC/

I næste uge lægges grundstenen til det grønneste kontorhus i Aarhus

Et af Aarhus’ mest energibesparende og innovative kontorbyggerier starter onsdag den 11. april, hvor grundstenen til it-virksomheden Ateas nye domicil bliver lagt. Med nybyggeriet vil Atea ud over at skabe de bedste rammer for medarbejderne nedbringe energiforbruget og udlede mindre CO2i fremtiden.

I næste uge lægges grundstenen til et af Aarhus’ mest moderne og grønne kontorbyggerier, der har de nyeste it-løsninger inden for styring af varme, ventilation, køling, belysning, solafskærmning og akustik. Byggeriet forventes at stå færdigt i februar 2013, hvor Ateas 400 århusianske medarbejdere flytter ind.

”Samtidig med at vi nedbringer energiforbruget, og dermed vores CO2-udledning, giver vi vores 400 århusianske medarbejdere et 10.500 kvadratmeter nyt kontormiljø med bedre ventilation og akustik samt en langt mere effektiv udnyttelse af rummet end i de fleste andre kontorbygninger. Det gør arbejdsoplevelsen og samarbejdet bedre og er med til at understrege, at Atea er med helt fremme, også når det kommer til bæredygtighed. Det giver god mening, når vi også forretningsmæssigt går op i at sælge energibesparende it-løsninger til vore kunder,” siger Mohan Parson, CFO i Atea.

Samtidig med fokus på bæredygtighed ønsker Atea, at bygningen bliver en show-case for det moderne fleksible kontormiljø med alt, hvad det indebærer af de mest højteknologiske it-løsninger. Målet er at skabe et attraktivt it-hus, hvor kunder og medarbejdere får mulighed for at arbejde med it-løsninger i et ”state of the art”-miljø. Et miljø, som i både indretning og rum understøtter den måde, hvorpå man arbejder i dag og i fremtiden, og hvor det vil være muligt at arbejde ud fra lige præcis det it-udstyr, som medarbejderne ønsker.

Atea har blandt andet valgt NCC Property Development som udvikler, fordi virksomheden deltager i EU’s The European GreenBuilding Programme – en ordning, hvor deltagerne forpligter sig til at udvikle bygninger med 25 procent lavere energiforbrug, end den nationale energiramme foreskriver.

”For at fremme det miljøvenlige og energieffektive byggeri vælger vi endvidere at BREEAM-certificere vore byggerier. NCC’s ambition er at skabe bygninger, som påvirker miljøet mindst muligt, og ved hjælp af BREEAM opnås en bred og komplet vurdering af bygningens samlede miljøpåvirkning. Et tiltag, der også understreger Ateas grønne profil,” siger projektudviklingschef Bendt Ladekjær, NCC Property Development A/S.

Med det omfangsrige byggeprojekt understreger Atea et fortsat ønske om at være markant til stede i Jylland. Atea har ud over Aarhus også kontorer i Aalborg, Kolding, Esbjerg og Aulum. Ateas hovedkvarter ligger i Ballerup.

Program for grundstensnedlæggelse

• Kl. 14.00-14.30 Grundstensnedlæggelse på Tangen 4 i Skejby ved borgmester Jacob Bundsgaard, administrerende direktør Lars Johansson, CFO Mohan Parson og direktør Ole Faurby
  • Kl. 14.30-15.00 Kaffe og kage hos Atea, Olof Palmes Alle 44, 8200 Aarhus N

Fakta om Ateas nye domicil på Tangen 4 i Skejby

• Kontorhuset bliver på 10.500 kvadratmeter fordelt på 2.500 kvadratmeter kælder og værksted, og 8.000 kvadratmeter kontor i tre etager
  • Kontorhuset er klar til indflytning i februar 2013
  • Kontorhuset er ejet af NCC Property Development A/S og opføres af NCC Construction Danmark A/S
  • Aart architects har tegnet bygningen (se mere her: www.aart.dk)
  • Rambøll er rådgivende ingeniører på opgaven

Om Atea
Atea er Danmarks foretrukne leverandør af it-infrastruktur. Med professionelle, kvalitetsbevidste og kompetente medarbejdere bistår vi vores kunder med værdiskabende it-løsninger. I Danmark beskæftiger Atea næsten 1.500 medarbejdere og har en stærk lokal tilstedeværelse med afdelinger fordelt over hele landet. Som en del af Atea-koncernen er vi repræsenteret i hele Norden og Baltikum. Atea-koncernen er noteret på Oslo Børs. Se mere på www.atea.dk.

For yderligere information kontakt venligst:

CFO Mohan Parson, Atea A/S, tlf. 30 78 18 10, e-mail mohan.parson@atea.dk

Projektudviklingschef Bendt Ladekjær, NCC Property Development A/S, tlf. 24 88 77 68, e-mail blk@ncc.dk

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Bolig.
I 2011 havde NCC i Danmark en omsætning på knapt 6 mia. SEK og cirka 2.200 ansatte. NCC Property Development udvikler og sælger kommercielle ejendomme på udvalgte vækstmarkeder i Norden, Baltikum og St. Petersborg.

Tags: