Indflytning i Århus' nye højhus

KPMG Huset i Århus midtby er nu klar til indflytning af revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG. Den 17 etager høje bygning er opført i totalentreprise af NCC og fuldender sammen med Bruuns Galleri og DGI Huset det nye område i hjertet af Århus. Med sin højde på 68,5 meter er KPMG Huset allerede nu blevet et markant vartegn for Århus midtby. Opførelsen af den imponerende bygning er næsten afsluttet, og de kommende beboere flytter i øjeblikket ind på de i alt 13.500 kvadratmeter.  "Vi har planlagt vores flytning meget detaljeret og forventer at have alle 150 medarbejdere på plads i de nye lokaler mandag den 29. marts", siger partner i KPMG Århus, statsaut. revisor Eskild Black Pedersen. Revisions- og rådgivningsfirmaet har lagt navn til højhuset og samler afdelinger fra to adresser i bygningens moderne og fleksible kontorlokaler. "Projektet har overholdt den stramme tidsplan fra start til slut, og vi har nu afleveret kontordelen til KPMG. De to øverste etager med penthouselejligheder afleveres som  planlagt til april, hvor hele huset vil være klar til brug", siger projektchef Niels Bank, NCC  Construction Danmark A/S. Med færdiggørelsen af KPMG Huset har NCC afsluttet  ét af Århus' helt store byggeprojekter, som også har omfattet opførelsen af Bruuns Galleri og DGI Huset.   Århus' bedste udsigt  KPMG Huset indgår med sin lette glasfacade som et naturligt element i midtbyens silhuet set fra både land- og vandsiden og er blandt de højeste i Århus. "De 10 penthouselejligheder på de to øverste etager har en af de bedste udsigter i hele byen. Fra mange af husets øvrige etager er der også et flot udsyn over byen, Århus bugten og Brabrand Sø", siger Niels Bank. Under de to øverste etager med lejligheder følger 10 etager med kontorlokaler, som KPMG har købt. Virksomheden flytter selv ind i de seks øverste fra 10. til 15. etage, mens de resterende fire lejes ud. "Ingeniørforeningen Danmark (IDA) har lejet sig ind på én af etagerne, og der er flere interesserede lejere til de resterende tre etager", siger Eskild Black Pedersen. For at skabe en omkostningseffektiv udnyttelse vil KPMG dele kantine- og mødefaciliteter med de øvrige lejere på kontoretagerne. Efter de 10 etager til KPMG følger 4. og 5. etage, som indgår i butikscentret Bruun's Galleri. Under butiksetagerne ligger etager med fællesfaciliteter, trykkeri og velfærdsrum til medarbejderne. "Stueetagen har en stor foyer med reception og får udsmykning med glas- og vandkunst af den århusianske kunstner Peter Skovgaard", siger Eskild Black Pedersen. KPMG Huset og Bruun's Galleri danner sammen med DGI Huset et helt nyt centerområde i hjertet af Århus midtby. Med placeringen ved Århus Hovedbanegård er bygningerne en naturlig kobling mellem havnen og bymidten og ikke mindst mellem den gamle Frederiksbjerg-bydel og Århus' øvrige butiksstrøg.