Kæmpekraner udsmykning i nyt idræts- og kulturcenter

Når brugerne af Århus’ nye midtbycenter for idræt og kultur, DGI-huset, nyder en kop kaffe eller en kølig drik i huset café, kan de samtidig danne sig et indtryk af bygningens tidligere funktion - som DSB-værksted. De fredede væksteder fra 1910, der er nabo til det nye Bruuns Galleri, renoveres nænsomt, og foruden bevarelse af værkstedshallernes arkitektoniske særpræg med støbejernsvinduer, industriporte, den særlige ”Shed”-tagkonstruktion og de to rundbuehallers trækbånd under tagene, bliver en eller to kraner hængende. - Kranerne kører på skinner i loftet. Den største er fra før svejsningens tidsalder og sat sammen med popnitter. Den blev brugt til at løfte lokomotiver på 50 ton, fortæller projektchef Niels Bank, NCC Construction Danmark A/S, der er totalentreprenør på DGI-huset. - Det er naturligvis lidt af en udfordring af foretage en gennemgribende ombygning med store kraner i huset, og vi har måttet flytte lidt rundt på dem. Men nu er de kørt i stilling på deres fremtidige placering i det 15 meter høje café- og opholdsrum, siger Niels Bank. ”Shed”-tagene er det mest omfattende stilbevaringsprojekt, idet rækken af de typiske industritage, der ligeledes er fra bygningens opførelse i 1910, må genopbygges helt fra bunden. - Hidtil er tagene blevet båret af søjler placeret midt i hallen. Men da hallen fremtidigt skal bruges som ét stort rum, har vi fjernet alle søjler. Og de nye ”Shed”-tage bygges op, så de bæres af ydervæggene og en bjælke i midten, siger Niels Bank. Sammen med Bruuns Galleri og KPMG-Huset udgør DGI-projektet Jyllands største byggeplads - med NCC som totalentreprenør på alle tre projekter. - DGI-huset er klar til aflevering den 31. august i år, siger Niels Bank. Projekt skal vise vejen for nye idrætsbyggerier Bevarelsen af de gamle hallers industripræg underbygges af nye arkitektoniske elementer. For eksempel er installationerne til varme og ventilation synlige, og vægge og gulve kommer til at fremstå rå og naturprægede. Også indretningsmæssigt går DGI-huset nye veje. Det bliver aktivitetsmæssigt indrettet med stor fleksibilitet i anvendelsesmulighederne. Rummene kan bruges hver for sig eller sammen. Totalt set vil bygherren, som er Fonden DGI-huset, anvise nye veje og give inspiration til fremtidens idrætsbyggerier. Huset, der er tegnet af Centrumtegnestuen - et samarbejde mellem Schmidt, Hammer & Lassen samt 3XNielsen - skal danne ramme om et eksperimenterende og nyskabende idrætsmiljø. Det skal primært bruges til idræt - men også kulturelle formål som teater, musik og foredrag. Når huset står færdigt bliver det for første gang i mange år muligt at dyrke idræt centralt i Århus. Ved siden af hallerne opføres en ny administrationsbygning, som bliver hjemsted for DGI-Århusegnens kontor med cirka 10 ansatte og et antal frivillige, der skal medvirke til at støtte og inspirere såvel eksperimenterende som traditionelle aktiviteter i huset. Centrets samlede etageareal bliver på 4.500 kvadratmeter. Etableringen af DGI-huset støttes af Århus Kommune, Århus Amt, Lokale- og anlægsfonden, DGI samt DGI-Århusegnen.