Kobbertårnet - 16 etagers nyt havnevartegn

Københavns Nordhavns ny vartegn og højeste bygning bliver en helt anderledes æstetisk oplevelse end alt andet i det seneste halve århundrede. De runde hjørner, interiørets særlige stil og måske især beklædningen med rød kobber er en genoptagelse af en gammel skandinavisk byggetradition fra 50erne I år 2000 vedtog Københavns Kommune en havneplan for Nordhavnen tegnet af den hollandske arkitekt Adrian Geutze. Planen indeholder to tårne, som ifølge arkitektens visioner skal blive vartegn for Nordhavnen. Nu har entreprenør NCC Construction Danmark A/S, arkitektfirmaet Arkitema, lejeren Plesner, Svane Grønborg og bygherren Kommanditaktieselskabet DanLink-Udvikling nr.1 ved Københavns Havn og TK Development A/S skabt visionens første tårn. Kobbertårnet har krævet udvikling af helt nye materialer og komponenter. Eksempelvis har NCC udviklet bygningens specielle messing-vinduer, som sammen med den røde kobberbeklædning danner facadens specielle farvespil. Rejsegildet foregår d. 2. juni og de 16 etager er nået for længst. Håndværkerne er også godt i gang med at sætte vinduer i og beklæde bygningen med skinnende kobberplader. ”Det interessante ved sådan en facade er, at den forandrer sig med tiden. Vi ved ikke, hvordan den ser ud om ti eller tyve år. Kobberbeklædningen og messingvinduerne vil irre. Men med de valgte metaller er det umuligt at forudsige, hvordan facaden kommer til at se ud. Det er i øvrigt første gang, vi bruger messing til vinduer”, siger NCCs bygningskonstruktør Tomas Ørnhof. Et er sikkert, bygningen er høj nok til at blande sig med de øvrige kobbertårne, der hæver sig over København. Fra vandet vil bygningen først som flammende kobberrød og siden i en grøn nuance fungere som et pejlepunkt i byens skyline. Men også bag kobberfacaden er der kælet for æstetikken. Kontorer med runde hjørner, frithængende trapper og store auditorier er en del af bygningen særpræg. Og med receptionen placeret på 15. sal kan alle besøgende nyde den sjældne udsigt. ”Bygningen skulle være karakteristisk, fordi den står ved indsejlingen til København og kan ses fra Sverige. Fordi huset er så anderledes byder det også på nye udfordringer. Som arkitekt har det derfor været skønt at opleve, at alle involverede parter arbejder i husets interesse. Vi har kunnet diskutere alt og alle parter har gået på kompromis, når det var nødvendigt”, siger arkitekt Per Dybro fra firmaet Arkitema. Planen er, at stueetagen i Kobbertårnet får butikker og et hyggeligt cafemiljø. Resten af bygningen skal huse advokatfirmaet Plesner Svane Grønborgs hovedkontor. Byggeriet er påbegyndt i sommeren 2002 og forventes færdigt i marts 2004. Fakta om byggeriet:Det nye domicil består af en basebygning i 4 etager og en bygning i 16 etager. Basebygningen bliver 18 meter høj og selve højhuset når en højde på 62 meter. Bygningens samlede bruttoareal bliver ca. 15.000 m2. I midten etableres et fire etagers stort åbent atrium, der vil fungere som bibliotek. Facaden kobberbeklædes med 1,5 – 2 mm. kobberplader. I alt opsættes over 140 ton kobber. Og der er 50.000 fastgørelser i facaden. Vinduerne er nyudviklet af NCC i samarbejde med leverandøren. Traditionelle vinduer er ikke egnet til denne type byggeri, da kobber ikke fungerer sammen med øvrigt metal. Udvendigt er vinduerne i kobber og messing. Og indvendigt af aluminium. Bygherre: Kommanditaktieselskabet DanLink Udvikling nr. 1. ved Københavns Havn og TK Development A/SEntreprenør: NCC Construction Danmark A/SArkitekt: Arkitema K/S Rådgivende ingeniører: COWI A/S