Markant domicil til Bravida Danmark A/S

Virksomheden Bravida Danmark A/S samler afdelinger fra tre forskellige adresser i et nyt markant domicil ved den travle indfaldsvej i Tilst ved Århus.  Bravida Danmark leverer tekniske totalløsninger inden for bl.a VVS, el og ventilation og står selv for installationerne i det nye domicil, som dermed bliver et udstillingsvindue for virksomhedens kompetencer inden for intelligente bygningsinstallationer.   "Efter fusionen af Semco Danmark og Bravida sidste år har vi ønsket at samle vores tre afdelinger i Århus for at udnytte de oplagte fordele ved en mere samlet og dynamisk organisation," siger afdelingsdirektør Ole Nielsen, Bravida Danmark.  Det nye domicil på i alt 2.700 kvadratmeter bygges i totalentreprise af NCC Construction Danmark A/S. NCC er også bygherre på det nye domicil, som står færdigt i efteråret 2004 på True Møllevej i Tilst. "Den attraktive placering ved Viborgvej giver gode til- og frakørselsforhold til både Århus midtby og motorvejen. Domicilet kommer endvidere til at fremstå meget markant og synligt, da grunden ligger et par meter højere end den travle Viborgvej," siger projektchef Bo Lagerberg, NCC. NCC i spidsen for projektet Bravida Danmark ønsker ikke at binde penge i bygninger og lejer sig derfor ind i det nye domicil. Virksomheden opstillede en række krav til domicilets funktioner, placeringen og de økonomiske forhold. Herefter udbød de projektet blandt tre entreprenører.  "Vi fik flere gode forslag og valgte projektet fra NCC, fordi vi her fik meget for pengene i et velfungerende domicil med en attraktiv placering," siger Ole Nielsen. Det valgte domicilprojekt er tegnet af Aarhus Arkitekterne og udviklet af NCC Property Development A/S, som også har købt byggegrunden. "Når Bravida flytter ind, sælges grunden og det nye domicil til en investor. NCC er en projektudviklings- og entreprenørvirksomhed og ikke et ejendomsselskab, men vi medvirker gerne til at realisere denne type byggerier, som sælges, når de står færdige," siger projektchef Claus Peter Rasmussen, NCC Property Development.  Åben foyer Domicilet kommer til at bestå af tre bygninger i to plan, som rummer henholdsvis foyer, administration og værksted/lager. De tre funktioner bindes sammen af en massiv teglvæg og fremstår som én samlet bygning.   "Administrationen på cirka 1.250 etagekvadratmeter har facade ud mod Viborgvej og er præget af horisontale vinduesbånd og et stort vinduesparti. Bag administrationen placeres værkstedsbygningen på cirka 1.450 etagekvadratmeter, som også rummer værkstedskontorer, kantine og omklædningsrum," siger Bo Lagerberg. Administrationen og værkstedbygningen bliver vinklet lidt i forhold til hinanden og skaber mellem sig en grøn kile, som brydes af en mellembygning i glas med foyer, reception og mødelokale. "Mellembygningen bliver samlings- og fordelingspunkt for husets forskellige funktioner, og det er her, gæster bydes velkommen til virksomheden," siger arkitekt Søren Byriel, Aarhus Arkitekterne. Afdelinger bindes naturligt sammenFoyeren bliver åben i dobbelt højde med mødefaciliteter på 1. sal. Fra foyeren er der adgang til administrationen og i den anden side til lager- og værkstedsfaciliteterne. Modsat hovedindgangen bliver der udgang til en attraktiv atriumgård, som giver stemning gennem dagslys og beplantning og danner rammen om udendørs aktiviteter og afslapning væk fra den tunge trafik på Viborgvej. Foyerens åbne rum vil strække sig fra receptionen ind i administrationsbygningen og binder de to funktioner sammen.   - I administrationen afsluttes foyeren i et dobbelt højt rum, hvor serviceafdelingen er placeret. Herfra forgrener Bravidas øvrige afdelinger sig ud i stueetagen op på de indskudte dæk på 1. sal, siger Søren Byriel.