Medier skal smelte sammen i Fyens Stiftstidendes nye hus

Moderne nyhedsproduktion til et bredt udvalg af medier spiller en hovedrolle i indretningen af Fyens Stiftstidendes topmoderne mediehus, som NCC er ved at opføre midt i Odense.

På Fyens Stiftstidende er der store forventninger til medievirksomhedens nye hus. Det markante byggeri på Banegårdspladsen i Odense er fra starten designet med henblik på at skabe optimale fysiske rammer for produktion og viderebringelse af regionens nyheder i en bred vifte af medier: Dagblad, internet, lokalradio, trafikavis, distriktsblade og ikke mindst byens første lysavis, der fremover kan ses på mediehusets facade. - Over de senere år har vi har udviklet os fra at være et bladhus til et egentligt mediehus. Den udvikling slår for alvor i gennem i vores fysiske rammer med indretningen af det nye hus i Odense, siger administrerende direktør Poul Erik Andersen, Fyens Stiftstidende. NCC arbejder netop nu på at færdiggøre bygningen, der skal danne rammen om medievirksomhedens 250 medarbejderes indsats for at holde fynboerne orienteret. - Det udvendige murerarbejde og taget er færdigt, og malere, elektrikere, vvs-folk og tømrere er i gang med den indvendige færdiggørelse. I løbet af de kommende uger lægger vi næsten 5.000 kvadratmeter trægulv, fortæller projektleder Knud Erik Madsen, NCC. Mediehusets nyhedsredaktion kommer til at ligge på anden og tredje sal i den fem etager høje bygning. Hjertet i den daglige nyhedsproduktion bliver ”nyhedsdisken” i det store redaktionslokale på husets anden sal. - Herfra koordinerer journalisterne dagens historier med nyhedsdirigenten, som styrer hvilke nyheder, der for eksempel egner sig til at komme i radioen eller på internettet, og hvilke der eventuelt skal uddybes i morgendagens avis, siger ansvarshavende chefredaktør Egon Tøttrup, Fyens Stiftstidende. På samme etage er NCC netop nu i gang med at indrette husets to radiostudier. - Vi bygger dem op med lydabsorberende felter samt kølelofter, der gør, at vinduerne altid kan holdes lukket, forklarer Knud Erik Madsen. I stueetagen bliver der reception og avissalg, mens annonceafdelingen primært placeres i et åbent kontor på første sal. Fra kantinen på fjerde sal bliver der udsigt over den nye Banegårdsplads, Kongens Have og byens centrum. - Med den nye beliggenhed midt i Odense håber vi at komme i endnu bedre forbindelse med vores læsere og byens puls. Vi bliver meget synlige i gadebilledet, og vi håber, at folk får lyst til at komme ind og besøge os. Derfor skal indretningen udtrykke åbenhed og imødekommenhed, siger Poul Erik Andersen. NCC opfører huset omkring et næsten 100 kvadratmeter stort atrium, der udover at indeholde trappe virker som naturlig lyskilde. Samtidig øger det den naturlige ventilering. - Huset er konstrueret, så det køles ned om natten ved hjælp af vinduer, der automatisk åbner og lukker. Det er økonomisk i drift, og giver et godt indeklima, siger Knud Erik Madsen. Med det nye mediehus får Fyens Stiftstidende som det første regionale medie et 300 kvadratmeter stort medielab, hvor unge - primært skoleklasser - kan prøve at være journalister i en elektronisk skabt virkelighed. - Vi vil gerne i kontakt med de unge medieforbrugere og samtidig give dem et indblik i, hvordan medierne fungerer, forklarer Poul Erik Andersen. Anvendelsen af grunden over for Banegårdscentret i Odense var længe et uafklaret spørgsmål for Odense Kommune. Først da NCC Property Development påtog sig at udvikle området, kunne det nye mediehus og byens nye Banegårdsplads realiseres. - Vi er selvfølgelig glade for, at det hele er gået op i en højere enhed, så vi får vores nye hus samtidig med, at Odense får sin længe savnede Banegårdsplads, siger Egon Tøttrup. Fra Banegårdspladsen vil billedkunster Bjørn Nørgaards otte meter høje H. C. Andersen-skulptur i fremtiden byde rejsende velkommen til byen og mediehuset. Fakta om Fyens Stiftstidendes mediehus: Adresse: Bangegårdspladsen, 5000 Odense C. Leasing-giver: Nordania Finans A/S Leasing-tager: Fyens Stiftstidende A/S Projektudvikler: NCC Property Development A/S Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Arkitekt: S&I Arkitekter A/S Landskabsarkitekter: Land+ Ingeniør: Rambøll Indretning: Ramsing + Ramsing Bygherrerådgiver: Birch & Krogboe A/S Samlet byggeri: 9.700 kvadratmeter Heraf kontorer: 6.500 kvadratmeter Kælder i to etager: 3.200 kvadratmeter Banegårdsplads: 2.800 kvadratmeter Byggeperiode: April 2004 - sommer 2005 Yderligere oplysninger: Projektleder Knud Erik Madsen, tlf. 79 31 66 00, Pressekoordinator Niels Møller, tlf. 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S Ansvarshavende chefredaktør Egon Tøttrup, Administrerende direktør Poul Erik Andersen, tlf. 66 11 11 11, Fyens Stiftstidende Lars Ramsing, tlf. 66 11 74 11, Ramsing + Ramsing Arkitekt Mette Fredskild, tlf. 66 11 59 11, S & I Arkitekter