Moderne pakketerminal klar til rejsegilde

Den første af to pakkecentraler, som NCC opfører for DPD, er klar til rejsegilde. Transportfirmaet investerer et trecifret millionbeløb i moderne pakkesorteringsanlæg.

– Jeg følger byggeriet af vores nye centrale sorteringsanlæg i Kolding tæt, og det skrider frem fuldstændig som planlagt. Vi er absolut tilfredse med NCC’s organisering og gennemførelse af byggeriet, siger DPD’s terminalchef Jacob í Hjøllum forud for rejsegildet torsdag den 18. september. DPD Denmark A/S fik i 2004 sit hidtil bedste resultat, og i 2005 og 2006 planlægger transportfirmaet at investere 100 millioner kroner i nye faciliteter. Ud over pakketerminalen i Kolding er NCC gået i gang med opførelsen af en mindre pakkecentral i Århus. I Kolding har NCC opført råhuset til det meste af den 4.300 kvadratmeter store pakketerminal, som skal huse et topmoderne pakkesorteringsanlæg, læsseområde og administration. – Byggeriet forløber planmæssigt, og vi går nu i gang med at montere betonelementerne til administrationsdelens 600 kvadratmeter fordelt på to etager, siger projektleder Svend Nielsen, NCC Construction Danmark. Den nye bygning er nøje udformet, så den passer til DPD’s fuldautomatiske pakkesorteringsanlæg, der næsten vil firedoble transportfirmaets sorteringskapacitet. Når den er taget i brug, vil centralen blive et nøglepunkt for DPD’s levering af pakker til og fra hele Danmark og videre ud i Europa. Det meste af den funktionelle bygning opføres med høje haller i sorte fritlagte elementer og fladt tag. Dog får administrationsdelen facade i glatstøbte elementer. I Søften ved Århus bygger NCC en tilsvarende pakkecentral på 2.100 kvadratmeter, hvoraf de 400 skal bruges til administration. NCC fik entreprisen på de to pakkecentraler på baggrund af en indbudt licitation, hvor bygningernes udformning var beskrevet på forhånd. NCC’s tilbud blev valgt som det økonomisk mest fordelagtige efter en samlet vurdering, hvor der også blev taget hensyn til arkitektur og funktion. INDBYDELSE: Redaktionen indbydes til at deltage i rejsegildet på DPD’s nye pakkecentral i Kolding torsdag den 18. august 2005, klokken 14 på byggepladsen i Bramdrupdam, 6000 Kolding. FAKTA om DPD’s nye pakkecentraler: Beliggenhed: Bramdrupdam, 6000 Kolding. Søften, 8382 Hinnerup. Bygherre: DPD Denmark A/S Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Samlet kontraktsum: 37 mio. kr. Arkitekt: Arkitektfirma Erling Foged A/S Ingeniør: NIRAS Rådgivende Ingeniører og planlæggere A/S Samlet byggeri: Kolding: 4.300 kvadratmeter, Århus: 2.100 kvadratmeter. Byggeperiode, Kolding: April 2005 til december 2005 Byggeperiode, Århus: Juni 2005 til marts 2006. Yderligere oplysninger: Projektleder Svend Nielsen, tlf. 24 88 79 76, pressekoordinator Niels Møller, tlf. 39 10 35 77. Terminalchef Jakob í Hjøllum Nielsen, tlf. 40 61 88 96, DPD Denmark A/S