NCC afleverer Danmarks største totalentreprise

Læse original

Campus Carlsberg er afleveret før tid og til pengene. Aldrig før har man anvendt digitale redskaber i det omfang på så stort et byggeri i Danmark.

Efter tre års byggeri kan NCC aflevere en stor del af Danmarks største totalentreprise før tid og til pengene. Det i alt 100.000 m2 store byggeri i Carlsberg Byen inkluderer et 56.000 m2 campus for Professionshøjskolen UCC, der nu står nu færdigt. Dermed kan mere end 10.000 studerende se frem til at få deres daglige gang på skolens område efter sommerferien og bringe liv til den nye bydel.

”Vi er utrolig stolte over, at vi nu kan aflevere et af Københavns mest markante byggerier i nyere tid. Carlsberg Byen bliver en mangfoldig bydel med blandede byggerier og mange funktioner. Vi har været med til at skabe nogle fantastisk gode rammer for mange menneskers hverdag, ” siger Erling Thygesen, der er projektdirektør for Byggeafsnit 8 i Carlsberg Byen.

Arealerne til UCC er afleveret ca. to uger før det kontraktuelle afleveringstidspunkt, ligesom 32 boliger, erhvervslokaler og detailbutikker er afleveret 3½ måneder før tid.

Skyldes digitale redskaber
En del af forklaringen er, at der har været anvendt digitale redskaber i et hidtil uset omfang på så stort et byggeri som Carlsberg Byen. Den digitale indsats fra mere end 100 ingeniører, 50 arkitekter og 29 ugentlige digitale fagmodeller, har NCC koordineret, så den digitale model med i alt 325.008 digitale byggeklodser er blevet valid og en værdifuld platform at bygge ud fra.

”Den digitale indsats har bidraget til, at vi har fået et værdifuldt overblik og en solid forståelse for projektets kompleksitet. Vi har styret udenom fejl og optimeret projektet ved først at gennemarbejde det virtuelt. Det har i sidste ende gjort, at vi har afleveret før tid og til bygherrens budget,” siger Erling Thygesen.

Når NCC har haft mulighed for at udnytte den digitale platform, skyldes det et godt samarbejde med Rambøll, der har stået for den digitale ledelse af projektet (IKT). I fællesskab har man sørget for, at den digitale indsats har været så kvalificeret og struktureret, så rådgiverteamet og NCC kunne understøtte projekteringen og produktionen af byggeriet.

Med afleveringen af UCC’s uddannelsescampus og de omkringliggende områder, er næste skridt for NCC at aflevere det 100 m høje Bohrs Tårn med 88 lejligheder, der skal stå færdigt sommeren 2017.

Fakta om Campus Carlsberg
Campus Carlsberg er en del af et i alt ca. 90.000 m2 stort byggeri, der ud over professionshøjskolen også indeholder 32 toværelseslejligheder, erhvervslejemål, butikker, p-kælder, byrum og en bro fra Vigerslev Allé over til den ny anlagte Bohrs Gade, som er en af tre hovedindfaldsveje til bykvarteret.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kommunikations- & Marketingchef Ghita Borring, NCC Danmark A/S, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 49,8 mia. kr. og 18.000 medarbejdere i 2015. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure. I 2015 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,9 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte.

Tags: