NCC bygger 262 kollegieboliger i København

To boligtårne på ni og ti etager med et samlet etageareal på 7.223 kvadratmeter står klar til september 2006 på Bispebjerg i København. Ordren til NCC er på 77 millioner kroner.

262 kollegieværelser ved Bispebjerg Station skal gøre det lidt nemmere for studerende i København at finde bolig tæt på byens uddannelsesinstitutioner. NCC skal opføre de to ni og ti etager høje bygninger med moderne kollegieboliger, fællesrum og udenomsarealer. Kristensen Ejendomme, som har overtaget grunden fra DSB-Ejendomssalg, er bygherre på projektet. Når bygningerne står færdige i juni 2006, bliver de overdraget til Keops Kollegiet Bispebjerg A/S. Valget af NCC som totalentreprenør sker på baggrund af en dialog om økonomi og byggeproces. – Vi ønsker en professionel og kompetent entreprenør, så vi kan have tillid til, at byggeprocessen forløber planmæssigt, uden at vi behøver at involvere os i alle detaljerne. Vi tror på, at NCC kan indfri de forventninger. Endvidere kom NCC med et konkurrencedygtigt tilbud, siger teknisk direktør Michael Schmidt, Kristensen Ejendomme. Keops Kollegiet Bispebjerg oprettes som et aktieselskab, hvor investorerne får anvisningsret til boligerne til deres børn og børnebørn. Flere tusinde studerende i Københavns-området står i øjeblikket på venteliste til et kollegieværelse. – Der er et stort udækket behov for tidssvarende boliger til unge. Vi går ind på kollegieområdet for at være med til at løse problemet, i samarbejde med investorer – typisk de unges forældre. Vi ser også et stort forretningsmæssigt potentiale på feltet. Man kunne forestille sig flere tilsvarende projekter fremover, siger koncernchef Ole Vagner fra Keops A/S, som står bag udviklingen af konceptet. Det nye kollegium bliver centralt placeret ved siden af Bispebjerg Station, med gode forbindelser til busserne på Tagensvej, S-togsnettet, Kystbanen og Metroen. Værelserne bliver på cirka 20 kvadratmeter, indrettet med egen køkkenniche, køleskab, komfur, bad, og fransk altan. Via fælles server i teknikrum får værelserne bredbåndsforbindelse til internettet. Hver bygning får desuden tre fælles opholdsrum, hvoraf det ene er på cirka 60 kvadratmeter og to øvrige på 18-22 kvadratmeter. – Kollegiet opføres som to U-formede søjlehuse i ni og ti etager. Facaderne fremstår i brændte rødbrune tegl med meget store glaspartier, som giver bebyggelsen et modernistisk og vertikalt højt udtryk. På grund af de store vinduesarealer vil værelserne virke rummelige og lyse. Inde i hver bygnings U-form opføres tre fællesrum, der kommer til at fremstå, som om de svæver i forskellige højder, siger arkitekt Jørgen Juul fra Arkitektfirmaet C. F. Møller, der har tegnet projektet. – Fællesrummene består af flere rumstore stålkabiner, og vi er i fuld gang med at udvikle konstruktionen, så de kan komme op at ”hænge” i luften. Vi har desuden udført støjmålinger på Tagensvej, så der bliver taget højde for støjgener, når vi indkøber materialer til facader og vinduer. Der er god plads på grunden og gode tilkørselsforhold fra Fyrbødervej, så byggeriet bliver ikke til gene for omgivelserne, selv om vi arbejder på så stort et projekt midt i byen, siger projektdirektør Asger P. Mortensen, NCC. Der bliver 14 værelser på hver etage undtaget stueetagen, hvor der bliver plads til 12 værelser samt fælles vaskeri for kollegiets beboere. Omkring bygningerne etableres et åbent gårdmiljø med grønne friarealer, gang- og cykelstier og kørevej. Fakta om Keops Kollegiet Bispebjerg Beliggenhed: Fyrbødervej, 2400 København NV Bygherre og projektudvikler: Kristensen Ejendomme A/S Investor: Keops Kollegiet Bispebjerg A/S Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S Kontraktsum: 77,4 mio. kr. Arkitekt: Arkitektfirmaet C. F. Møller Ingeniør: Midtconsult A/S Rådgivende Ingeniører Samlet byggeri: 7.223 kvadratmeter Antal boliger: 262. Heraf beholder Kristensen Ejendomme selv 10 stk. Boligstørrelse: Cirka 20 kvadratmeter Byggeperiode: 15. marts 2005 – 1. juni 2006. Yderligere oplysninger: Projektdirektør Asger P. Mortensen, tlf. 40 38 42 54, pressekoordinator, Niels Møller, tlf. 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S Arkitekt Jørgen Juul, tlf. 32 64 08 44, Arkitektfirmaet C.F. Møller A/S Rådgivende ingeniør Jens Meldgaard, tlf. 97 22 11 33, Midtconsult A/S Teknisk direktør Michael Schmidt, tlf. 70 22 88 80, Kristensen Ejendomme A/S Koncernchef Ole Vagner, tlf. 33 41 00 00, Keops A/S