NCC bygger 80 nye boliger i Ølstykke

NCC køber arealet ved Toftehøjgård af Ølstykke Kommune for at opføre 80 boliger. Fredag den 15. oktober underskriver parterne skødet på grunden. Grunden ligger i den gamle Ølstykke Landsby kun få hundrede meter fra butikker, byliv og stationen med S-togsforbindelse til København og Frederikssund. Grunden skråner mod syd, og bebyggelsens 10 punkthuse bliver nabo til den nye bypark, som Ølstykke Kommune anlægger. På den anden side af vejen ligger rådhus og bibliotek. "Den primære boligtype i området er parcelhuse Derfor repræsenterer byggeriet med lejligheder med elevator og store opholdsarealer nogle muligheder, der ikke tidligere har eksisteret i byen," siger projektudviklingschef Christina Jørgensen, NCC Construction Danmark. Samtidig bliver der tale om et arkitektonisk markant byggeri på den centrale beliggenhed, hvis udformning også vil medvirke til at gøre boligerne attraktive. "Vi har lagt vægt på at skabe en parkbebyggelse, hvor udsigten til det grønne og byparken er i fokus. Boligerne bliver lyse og venlige, og de enkelte bygninger får lette udtryk som resultat af lyse murede facader, transparente trappeopgange og træbeklædte penthouselejligheder," siger arkitekt Uwe Vorbeck fra Arkitekterne Alsløv, Andersen & Vorbeck A/S. "Boligerne får en enkel og lys indretning med stort lysindfald, og det ligger os på sinde, at byggeriet fremstår smukt og i harmoni med omgivelserne både som nybygget og om mange år," siger Uwe Vorbeck. Konsulent Jan Helt-Hansen, Ølstykke Kommune, har deltaget i udviklingen af projektet. Han mener, at byggeriet bliver en styrke for Ølstykke både i kraft af arkitekturen, som vil tiltrække opmærksom-heden, når man ankommer til Ølstykke, og de mange nye boliger, det tilfører. "Mange af husene i byen er opført i 70'erne og 80'erne, og vi oplever en stigende andel af seniorer. Derfor har vi brug for mange mindre, centralt beliggende boliger, og dette behov vil Toftehøjgård-bebyggelsen være med til at dække," siger Jan Helt-Hansen. Der bliver i alt 10 punkthuse med hver otte lejligheder. Punkthusene bliver i tre etager og alle får elevator. Facaderne bliver teglfacader, filtset eller pudset lyse. De øverste penthouselejligheder vil ligge tilbagetrukket fra facaden med beklædning af lærketræ. I hele bebyggelsen trækkes masser af dagslys ind gennem store vinduespartier - med udsigt til det skønne område. Lejlighederne bliver på to, tre og fire værelser med størrelser fra 70 til 130 kvadratmeter. Lejligheder-ne i stueetagen får egen stor terrasse, og lejlighederne på 1. sal får overdækket altan på cirka 10 kvadratmeter. Penthouselejlighederne får tagterrasser på mellem 20 og 40 kvadratmeter. Indretningen vil blive præget af gedigne kvalitetsmaterialer, og alt vil fremstå lyst og lækkert. Der bliver rig mulighed for at præge sin egen bolig i form af tilvalg. Også indretningen kan præges, idet enkelte vægge kan vælges til eller fra. Alle lejligheder får egen carport og redskabsrum, og området omkring husene anlægges som en fælles grøn park med stier direkte til byparken, der indbyder til opdagelse og oplevelse. Salgsstart i novemberLejlighederne udbydes som ejer- og andelsboliger, og salget, der varetages af NCC's Boligshop, Tuborg Havnevej 15 i Hellerup, starter i november. Hvis man allerede nu ønsker at blive skrevet op til en bolig, kan der rettes henvendelse til NCC. I november vil der blive opstillet en salgspavillon på grunden. Her vil der blive mulighed for at se tegninger af projektet og få en snak med salgskonsulenterne om boligerne, indretning og materialer. I første omgang udbydes de fire sydligst beliggende punkthuse til salg. Fakta om ToftehøjgårdBeliggenhed:Hjørnet af Gl. Roskildevej og Ny Toftehøjgårdsvej, 3650 ØlstykkeProjektudvikler:NCC Construction Danmark A/STotalentreprenør:NCC Construction Danmark A/SArkitekt:Arkitekterne Alsløv, Andersen & Vorbeck A/SLandskabsarkitekt:Gitte Holm MAAIngeniør:Danakon A/SBoligsalg:NCC BoligshopSamlet byggeri:7.392 kvadratmeterForventet byggeperiode, første etape:April 2005 - foråret 2006