NCC bygger citycenter til en halv milliard kroner

Steen & Strøm har valgt NCC til at opføre det moderne butikscenter Bryggen midt i Vejle. Byggeriet opføres i NCC’s foretrukne samarbejdsform, partnering. Ordren til NCC er på godt 400 millioner kroner, den samlede pris for Bryggen overstiger en halv milliard kroner.

NCC skal de kommende to år opføre et i alt cirka 55.000 kvadratmeter stort indkøbscenter for Steen & Strøm. Centret, der bliver et af de største, nye centre herhjemme, ligger i Vejle. - Vi fortsætter det gode samarbejde, vi havde med NCC om opførelsen af centret Bruun’s Galleri i Århus og færdiggørelsen af Fields i Ørestad. Byggeriet opføres i et tæt partnering-samarbejde med åben økonomi og et tæt samarbejde mellem alle, som er med til at skabe det nye, moderne center. Vi har udviklet centret sammen med NCC og vi lader også NCC opføre Bryggen, fordi vi ved, at samarbejdet mellem os fungerer rigtig godt, siger udviklingschef Peter Warming, Steen & Strøm Danmark A/S. NCC begynder arbejdet i midten af maj 2006 og centret, der får navnet Bryggen, står efter planen færdig i marts 2008. - Det er en stor og omfattende opgave, vi skal i gang med. Vi taler om et af Jyllands største byggerier. Opgaven udføres bedst i et tæt partnering-samarbejde, hvor alle tager et større ansvar for det samlede arbejde, siger koncerndirektør Morten Chrone, NCC Construction Danmark A/S. Bryggen er udviklet af NCC Property Development A/S i samarbejde med Steen & Strøm. Bygningerne er tegnet af arkitektfirmaerne 3xNielsen og Schmidt Hammer Lassen og beregnet af ingeniørfirmaerne COWI og Niras. - Selvom den nye center ligger midt inde i byen og skal funderes på et stort antal betonpæle, vil vi gøre hvad vi kan for, at den store byggeopgave generer så lidt i byens liv som overhovedet muligt, siger koncerndirektør Morten Chrone, NCC Construction Danmark A/S. Ifølge den vedtagne Lokalplan 172 skal centret styrke Vejle midtby som regionalt center. Lokalplanen sikrer, at det nye byggeri indpasses i omgivelserne og fremstår som en arkitektonisk helhed samt at der langs åen friholdes arealer til sti, ophold og grønt område med offentlig adgang. - Vi er glade for at skabe en ny stor arbejdsplads i Vejle i de kommende to år, hvor vi i gennemsnit regner med at beskæftige op til 200 medarbejdere i alt inklusiv et stort antal underleverandører, siger koncerndirektør Morten Chrone, NCC Construction Danmark A/S. Centret opføres i fire plan, hvoraf de to nederste er til butikker, de to øverste til parkering. Når centret står færdig rummer det omkring 80 butikker, cafeer og restauranter samt et Kvickly-varehus. Kontrakten med Steen & Strøm er afhængig af endelig godkendelse i Steen & Strøms betyrelse. FAKTA om Bryggen: Adresse: Enghavevej, Vejle (Kvickly-grunden) Byggepladsens grundareal: Cirka 17.000 kvadratmeter Bebygget areal: Cirka 15.500 kvadratmeter Etagemeter: I alt cirka 55.000 kvadratmeter Butiksareal: Cirka 30.000 kvadratmeter P-pladser: Cirka 700 Bygherre: Bryggen Vejle A/S c/o Steen & Strøm Danmark A/S Totalentreprise/partnering-entreprenør: NCC Construction Danmark A/S Arkitekter: 3xNielsen, Schmidt Hammer Lassen Ingeniører: COWI, Niras Byggeperiode: Maj 2006 til 15. marts 2008 - - - Til orientering for redaktionen: Inden byggeriet går i gang til maj indkaldes til pressemøde på den kommende byggeplads. Her bliver mulighed for at høre om byggeriet, møde byggeledelsen og se, hvad NCC gør for at skabe en god dialog med naboer og afhjælpe gener for bl.a. trafikken. - - - Yderligere oplysninger: Koncerndirektør Morten Chrone, telefon 86 75 43 00, eller pressekoordinator Niels Møller, telefon 39 10 35 77, NCC Construction Danmark A/S. Udviklingschef Peter Warming, telefon 70 10 55 05, Steen & Strøm Danmark A/S.