NCC bygger ny fløj til Højene Skole

Nordjyllands Amts kontaktklasser for børn og unge med udviklingsforstyrrelser får nye undervisningslokaler på Højene Skole i Hjørring Kommune. Den nye undervisningsfløj på 650 kvadratmeter bygges af NCC og står klar til at modtage eleverne efter sommerferien. ”Udvidelsen med den nye fløj er et led i en omfattende ombygning af Højene Skole, som udvides og moderniseres. Kontaktklasserne har allerede hjemme på skolen, men får nu mere tidssvarende lokaler til både elever og lærere”, siger borgmester Bent Brown, Hjørring Kommune. Kontaktklasserne på Højene Skole samler elever i Nordjyllands Amt med særlige behov for behandling og undervisning. Eleverne kommer fra flere kommuner og får fra det nye skoleår hjemme i den nye fløj med moderne undervisningslokaler, aktivitetsrum, fællesfaciliteter og personalerum. Hjørring Kommune er bygherre på den nye fløj, som Nordjyllands Amt lejer til kontaktklasserne. Byggeriet til cirka 4,5 millioner kroner har været udbudt i licitation, og NCC blev valgt som totalentreprenør efter en vurdering af kvaliteten og økonomien i de indkomne projektforslag ”Hjørring Kommune har i forvejen mange gode erfaringer med den lokale afdeling af NCC, og det giver en tryghed i hele byggeprocessen, at vi kender hinanden og kan trække på tidligere erfaringer. Senest har vi haft et godt samarbejde om 20 ældreboliger, som endda er klar til indflytning før det aftalte tidspunkt”, siger Bent Brown. Velfungerende lokaler ”Det nye byggeri holdes i samme stil som den eksisterende del af Højene Skole, men bliver en selvstændig bygning med egne faciliteter for elever og undervisere. Bygningen opføres i ét plan og er placeret på en del af skolens parkeringsareal”, siger projektchef Henrik Krogh Holm, NCC. Den nye fløj er gennemskåret af en ”gade”, som på hver side har klasseværelser og aktivitetsrum. Endvidere etableres køkken, møde- og administrationslokaler samt lærerværelser og pædagogisk værksted til underviserne i den nye fløj. Over gaden er der højt til loftet, som afsluttes med et gennemgående lysbånd, der kaster lys ned i bygningen. Midt i bygningen møder ”gaden” en ”tværvej”, som skaber en forbindelse fra den nye undervisningsfløj til den eksisterende del af Højene Skole. ”I krydset mellem gaden og tværvejen opstår et centralt torv, som bliver bygningens naturlige midtpunkt. Torvet kan skærmes af fra den øvrige del af bygningen til en eller flere af siderne med skydedøre, hvis det er hensigtsmæssigt i forhold til elevernes aktiviteter”, siger arkitekt Terkel Bundgaard fra Arkitektfirmaet Bundgaard & Kassow, som har tegnet den nye undervisningsfløj. Fakta om udvidelse af Højene Skole Adresse: Vellingshøjvej 368, 9800 Hjørring Kunde: Hjørring Kommune Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/SArkitekter: Arkitektfirmaet Bundgaard & KassowSamlet byggeri: 650 kvadratmeterByggeperiode: April 2004 til august 2004