NCC bygger ny fløj til plejehjem

Plejehjemmet Bøgely i den historiske del af Løgstør gennemgår i øjeblikket en omfattende om-bygning og renovering. NCC varetager byggeriet af en helt ny fløj i tre etager til plejehjemmet. Beboerne på plejehjemmet Bøgely kan i maj næste år flytte ind i nye, tidssvarende boliger, som NCC bygger for Løgstør Kommune. For at arbejdet kan lade sig gøre, er en gruppe af plejehjemmets bebo-ere midlertidigt flyttet ind på det nyrenoverede plejehjem Kærbo i Ranum. "Vi har nu revet den ældste del af Bøgely fra 1951 ned for at give plads den nye bygning, som kommer til at rumme 32 plejeboliger fordelt på 1. og 2. etage. I stueetagen etableres et fleksibelt dagcenter med fællefaciliteter, som festsal og café samt køkken, værksted og aktivitetrum. Stueetagen kommer også til at rumme møde- og administrationslokaler til plejepersonalet", siger projektleder Lene Faber, NCC Construction Danmark A/S. De 32 moderne boliger i den nye fløj til plejehjemmet er opdelt i fire boligenheder med hver otte boli-ger. Hvert boligområde er organiseret omkring et fællesareal med køkken samt opholdstue eller altan, begge med uhindret udsigt over den nærliggende park og kirke. "De enkelte boliger bliver generelt ens indrettet med stue, entré og et mindre køkken samt soveværel-ser og badeværelse. Boligerne er på cirka 45 kvadratmeter og indrettes fleksibelt og rummeligt, så beboere og plejepersonale får optimale arbejdsforhold", siger Lene Faber. Moderne bygning i tidløs stil Plejehjemmet Bøgely ligger i den centrale og historiske del af Løgstør i attraktive omgivelser tæt på byens varierede liv. Nybyggeriet opføres i røde teglsten i samme stil som de eksisterende bygninger, og taget beklædes med røde tagsten. "Den arkitektoniske udformning og valget af materialer udtrykker et ønske om at skabe en moderne, men tidløs bygning, der udstråler respekt for omgivelserne og ikke mindst de kommende beboere. Stilen er enkel, stærk og stringent med en markant arkitektur uden påtagede nykker, siger arkitekt Ni-els Erik Thomsen fra Friis & Moltke A/S, som har tegnet projektet. Ombygningen af Bøgely er et led i Løgstør Kommunes omfattende renovering af kommunens pleje-hjem, som over en femårig periode kommer til at koste godt 100 millioner kroner. Både kommunen og NCC har stor erfaring med plejeboliger, og deres fælles viden på området udmøntes nu i det nye byg-geri. Nybyggeriet har været udbudt i en totalentreprise-konkurrence, hvor fem entreprenører bød på opga-ven. NCC blev valgt til at opføre den nye fløj til plejehjemmet, efter at bygherren Løgstør Kommune havde vurderet kvaliteten og økonomien i de indkomne projektforslag. "Vi fik flere gode tilbud og valgte projektet fra NCC, fordi det lever op til vores ønske om et funktio-nelt kvalitetsbyggeri, som samtidig har en fornuftig økonomi, hvor vi får meget for vores penge", siger borgmester Jens Lauritzen, Løgstør Kommune. Prisen for den nye fløj til Bøgely er cirka 26 millioner kroner. Løgstør Kommune renoverer samtidig de eksisterende boliger på plejehjemmet.