NCC bygger toværelses lejligheder med eget P-hus

1. juli næste år er 18 moderne toværelses lejligheder med P-hus i stueetagen klar til indflytning på hjørnet af Korsgade og Vendelbogade i Aalborg. De nye boliger skal imødekomme efterspørgslen på mindre bynære lejligheder til blandt andet studerende og midaldrende par. NCC er entreprenør i Partnering-projektet. Lejlighederne bliver i størrelsen 62 til 75 kvadratmeter og får dermed et huslejeniveau, som er overkommeligt for de fleste. "Der er ved at være overkapacitet af store lejligheder i Aalborg. En del lejligheder på 80 til 150 kvadratmeter står tomme, fordi de ikke kan lejes ud. Samtidig er der behov for mindre boliger," forklarer bygherre Søren Marcher fra Søren Marcher Bolig- & Erhvervsudlejning. Det er første gang, at Søren Marcher kaster sig ud i at bygge nye boliger. Derfor har han valgt at indgå et Partnering-samarbejde med NCC. "Jeg valgte Partnering for at have bedre styr på byggeomkostningerne, og jeg synes, samarbejdsformen fungerer godt. Jeg kan selv være med i hele byggeprocessen, hvilket giver en rigtig god indsigt og føling med byggeriet. Desuden har det givet mig mulighed for at trække en del entrepriser ud, som jeg klarer med mit eget byggefirma," siger Søren Marcher. "Gennem Partnering, hvor alle implicerede deltager i byggemøderne og er med til at prioritere, finder vi i fællesskab frem til de mest optimale løsninger. I dette tilfælde nåede vi eksempelvis frem til en besparelse i den indledende del af byggeriet," siger projektchef Frank Bo Lassen fra NCC, som nu planmæssigt har færdiggjort piloteringsarbejdet på den snævre byggeplads. De 18 boliger kommer til at bestå af køkken-alrum, stue og soveværelse i moderne stil med hvidolieret askegulv og badeværelse med klinker fra gulv til loft. Alle lejlighederne bliver udstyret med varmluftsovn, opvaskemaskine og vinduer, som kan vendes og pudses indefra. På bygningens bagside bliver der svalegang og adgang til et nyrenoveret gårdareal. Selve bygningen bliver opført i røde facadesten, med tegltag og vinduesrammer af træ og aluminium. Stueetagen bliver udformet som parkeringshus med plads til seks biler. For at tilpasse højden af den nye ejendom til de omkringliggende huse bliver den på tre og en halv etager mod Korsgade og fire og en halv etager mod Vendelbogade. På hjørnet samles bygningen i en karnap. "Bygningen ligger på et hjørne, hvor byen går ned i højdeskala. Vi har derfor tegnet et hus, der på en harmonisk måde formidler denne overgang. De omkringliggende huse bærer præg af at være bygget i forskellige perioder. Derfor har vi valgt at bygge et hus, hvor man tydeligt kan se, at det er fra 2004," siger arkitekt Lars Fich. Fakta om Lejligheder midt i AalborgBeliggenhed:Hjørnet af Korsgade og Vendelbogade, AalborgKunde:Søren Marcher Bolig- & ErhvervsudlejningEntreprenør:NCC Construction Danmark A/SKontraktsum:8,6 mio. kr.Arkitekt:Arkitektfirmaet Nord asIngeniør:Korsbæk & Partnere Rådgivende Ingeniørfirma KSSamlet byggeri:1.237 kvadratmeterByggeperiode:Oktober 2004 - juli 2005