NCC energirenoverer 429 lejligheder i Sorgenfri

Læse original

NCC skal energirenovere boligbyggeriet Sorgenfrivang II for en kontraktsum på 391 mio. kr. Som den første boligrenovering er projektet kvalitetsstemplet med en DGNB-certificering.

Med en kontraktsum på 391 mio. kr. bliver den omfattende energirenovering af Sorgenfrivang II i Sorgenfri ikke alene den største renoveringssag, som entreprenøren NCC har gennemført, det er også det første renoveringsprojekt i Danmark, der har fået bæredygtighedscertificeringen DGNB. Alle øvrige certificeringer er sket af kontor- og erhvervsbyggerier.

”Vi har i NCC stort fokus på bæredygtighed, og derfor er vi særligt glade for kontrakten med Sorgenfrivang II, der nu baner vejen for DGNB-certificering af renoveringsprojekter. Det giver os vigtige erfaringer og er en betydelig milepæl for arbejdet med bæredygtighed i energirenoveringer – både for NCC og byggebranchen generelt” siger Dennis Nielsen, direktør for Energirenoveringer i NCC Construction.

DGNB er et system, der bruges til at bæredygtighedscertificere bygninger, og som nu også omfatter renovering af boligbyggerier. Systemet stiller krav til både sociale, økonomiske, miljømæssige, tekniske og procesmæssige kvaliteter og er på den måde med til at sikre, at bygningen reelt er bæredygtig.

Energibesparelse på 66 %
Boligbyggeriet Sorgenfrivang II er fra slut 50’erne og består af tre 14-etagers boligblokke fordelt på 429 lejemål i størrelsen 30-130 m2. Bygningerne bliver gennemrenoveret både ude og inde, så facader, tage, altaner, elevatorer, køkkener, bade og elinstallationer bliver udskiftet eller renoveret.

Beboerne i Sorgenfrivang II vil i sidste ende få mere moderne og sunde lejligheder med et lavere energiforbrug.

”De ambitiøse krav i DGNB-certificeringen betyder bl.a., at der fokuseres på brug af gode og sunde materialer, som holder længere, giver et bedre indeklima, gør lejlighederne mere indbydende og sænker energiforbruget. Teoretiske beregninger viser, at renoveringen vil give en energibesparelse på hele 66 % i forhold til i dag,” forklarer senior projektleder Karina Mary Andersen.

DGNB-certificeringen er opnået på projektfasen, hvor det er fastsat, hvilke standarder renoveringen skal udføres efter. Den færdige renovering af Sorgenfrivang II skal ikke certificeres, men de krav, der er sat i projektfasen, er indlejret i det renoveringsarbejde, NCC nu går i gang med. Derfor kommer kvalitetsstemplet også til at gælde det færdige resultat.

Renoveringen begynder i februar 2015, hvor de første beboere bliver genhuset og er planlagt til at slutte i 2018. Kontrakten er indgået mellem Lyngby almennyttige Boligselskab og NCC.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kommunikations- & Marketingchef Ghita Borring, NCC Construction Danmark A/S, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 47,6 mia. kr. og 18.500 medarbejdere i 2013. NCC-aktien er noteret på NASDAQ OMX Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing. I 2013 havde NCC i Danmark en omsætning på 4,9 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte.

Tags: