NCC er halvvejs med renoveringen af Torpgården i Herfølge

Læse original

Sidste bolig er ved at blive afleveret i Vestertorp, mens holdet fortsætter arbejdet i Østertorp og Nørretorp. I alt skal der renoveres 178 boliger for Køge almennyttige Boligselskab og DAB.

De mange boliger er fordelt på 38 blokke med et- og to-plans-boliger, som er opført i slutningen af 1970’erne – den første indflytning fandt sted i maj 1979.

”Det er en interessant opgave, i og med at vi har de her klynger af huse, som vi skal færdes rundt mellem på stier. Det er udfordrende, at vi ikke har så meget plads, selvom der er mange grønne områder, fortæller Bob Borella, der er senior projektchef i NCC’s renoveringsenhed i NCC Building Danmark.

Renoveringen af Torpegården sker i forbindelse med udførelsen af en helhedsplan. Arbejdet indebærer udskiftning af træbeklædning på facaderne og efterisolering af facaderne. Der kommer nye tage på boligerne samt afdelingens skure og alle vinduer og døre udskiftes.

”Det er utroligt spændende at se afdelingen gå fra malede facader i blå nuancer over helt tildækkede huse med stilladser – til at se det endelige resultat med nye tegltage, sorte vinduer og en ny facade med det rå træ. Det giver et helt nyt liv til afdelingen og klæder Torpgården rigtigt flot.  Vi er glade for det arbejde, NCC leverer, på trods af lidt bump her i begyndelsen. Vi oplever således glade beboere, når boligerne står færdige,” siger Mads Fisker, projektleder fra DAB.

Der er ikke meget plads tæt ved husene, så det er også en udfordrende logistisk opgave. Der er stillet små mobile containere op, som beboerne kan opbevare ting fra deres skure i, mens de renoveres.

”Renoveringen giver hele området et kæmpe løft,” siger Bob Borella. Det bliver rigtig flot med det nye træværk, og så får beboerne nogle gode langtidsholdbare løsninger; bedre isolering, delvis nye facader, nye tage og nye vinduer.”

Der etableres også ny belysning i hele området. Selve boligernes indre røres der næsten ikke ved, og derfor bliver beboerne i deres boliger gennem hele renoveringsprocessen.

Vilkår for renoveringsprojekter
To ting kendetegner netop udfordringen ved et renoveringsprojekt. Den ene er, at der typisk dukker overraskelser op, når man lukker en bygning op. Det er ikke muligt med sikkerhed at vurdere dens tilstand, før arbejdet går i gang. Det har der også været på Torpgården, og det er der fundet løsninger på.

Den anden er, at arbejdet ofte foregår tæt på brugerne. Skoleelever, patienter, erhvervsdrivende eller beboere. Her er beboerne i deres hjem fra start til slut.

”Det er det interessante ved sådan en renoveringssag. Vi arbejder så tæt på beboerne, og vi skal tænke på deres tryghed. Der er børn der skal til og fra skole, folk der skal på arbejde, ældre mennesker hvis liv skal hænge sammen,” siger Bob Borella. ”Vi skal sikre, at der er forståelse blandt beboerne for, at vi jo skal kunne bygge. Det er gået rigtig godt. Vi har haft en meget fornuftig dialog med beboerne. Det er vores fornemmelse, at det bliver en rigtig fornuftig byggeproces.”

Håndværkerne på Torpgården er meget bevidste om betydningen af, at der bliver ryddet op. Det store fokus på struktur og ryddelighed er ikke kun til gavn for områdets beboere. Det kommer også renoveringsteamet til gode. Hvis der ikke ligger noget og flyder, så falder man ikke over noget.

”Vi skal sørge for, at rammerne er i orden, så vi har nogle tydeligt afskærmede områder til materialer og arbejdsområder. Her kan beboerne ikke komme ind – alle andre steder skal der ikke ligge materialer uden for arbejdstid,” siger Bob Borella. ”Når vi går i gang med facaderne, er der håndværkere, der arbejder på huset, men når de går hjem ved fyraften, så bliver værktøj og materialer pakket væk. Vi har fået skabt nogle mobile arbejdsstationer på trækvogne, så vi på en nem måde kan bringe værktøj og materialer til og fra de steder, hvor vi arbejder.”

Torpgården er en tæt, lav bebyggelse fra 1978, der ud over 178 boliger også rummer forsamlingshus, vaskeri, ejendomskontor, varmecentral og materielgård.

Den sidste bolig forventes afleveret planmæssigt i oktober 2024.

Alle fotos er til fri redaktionel brug

For yderligere information kontakt venligst:
Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC´s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCCs Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2022 havde NCC en omsætning på ca. 54 milliarder SEK og 12.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.