NCC er over jorden på hotel- og erhvervsprojekt i Aarhus

Jord- og funderingsarbejdet er afsluttet, og NCC’s råhusenhed har bygget kælderen færdig. Nu begynder den nye hotel- og erhvervsbygning, som NCC opfører for Bassin 7 Erhverv ApS at rejse sig på den sidste byggegrund ved Bassin 7 på Aarhus Ø.

Det er halvandet år siden, at NCC’s byggehold gik i jorden på projektet, og der er blevet arbejdet intenst lige siden. Selvom det af og til har været støjende, har det ikke været synligt for de forbipasserende. Nu er de mest støjende processer overstået, og vores råhusfolk er kommet op i lyset.

Der arbejdes nu på stueetage og første sal, og samtidig begynder man at kunne se, hvor bygningen bliver offentligt tilgængelig via en trappe, der bygges i takt med etagerne. Bygningens grundplan er knap 5000 m2, og etagerne bliver mindre for hver etage.

”Råhuset opføres i egenproduktion, og holdet har virkelig leveret godt, og vi har en stærk fremdrift på byggeriet. Der er omkring 75 håndværkere på pladsen lige nu, og når der er flest undervejs i byggeriet, vil vi være oppe på 200-250 håndværkere,” fortæller Morten Røjkjær, der er senior projektchef i NCC’s byggeenhed i Vest under NCC Building Nordics.

De første facadeelementer af den meget karakteristiske facade er monteret. Facaden udføres i gule Petersen Tegl, og danner et mønster hele vejen op. Facadeelementerne støbes i forme inden døre på fabrik, hvor hver enkelt sten lægges ned med stor præcision, for at mønsteret går op, når elementerne samles ude på pladsen. Det betyder, at facadeelementerne leveres færdigproducerede fra Ambercon med tegl og vinduer installeret. Når produktionen sker på fabrik, giver det også mulighed for bedre kvalitetskontrol og mindsker spild og affaldsmængder.

”Vi brugte også den metode, da vi byggede Nicolinehus lige over for hotelbyggeriet, og det gav et meget effektivt byggeri med et bedre arbejdsmiljø end, hvis alt skulle laves i fri luft og med tiden højt oppe på bygningen,” siger Morten Røjkjær.

Udfordrende geometri styrer murværket
Der er tale om ret komplicerede elementer, fordi geometrien er udfordrende. Der skal tages hensyn til murværket som er styrende for, hvordan elementerne skal se ud.

Facadeudtrykket bestemmes af, at der er tegl på facaden. Dertil er der flere varianter af betonelementer end sædvanligt.

”Den komplicerede geometri er udfordrende på betonelementfabrikken. På pladsen er det naturligvis også en udfordring, for det er vigtigt, at det kommer til at passe sammen. Der er en høj detaljeringsgrad. Det stiller store krav til holdet, og det er faktisk motiverende,” siger Morten Røjkjær. ”Vi er ved at opføre et arkitektonisk vartegn, og det bliver vi mindet om, når vi ser visualiseringen, der både hænger på byggepladshegnet og i vores møderum.”

Når bygningen står færdig, vil den indeholde 342 hotelværelser og cirka 16.000 m² erhverv, og bliver på i alt ca. 37.000 m² plus ca. 8.600 m² parkeringskælder i 2 etager.

Projektet er tegnet af BIG, og NCC opfører byggeriet for Bassin 7 Erhverv ApS i samarbejde med Rambøll.

Alle fotos er til fri redaktionel brug.

For yderligere information kontakt venligst:
Carl Johan Corneliussen, pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC’s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2023 havde NCC en omsætning på ca. 57 milliarder SEK og 12.200 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.