NCC forvandler boligbebyggelse nord for Aarhus

Læse original

Før var der triste og ensartede boligblokke med mørke og nedslidte lejligheder. Nu tegner der sig et billede af en helt anden bebyggelse. Flot arkitektur, en blanding af nyrenoverede og ombyggede lejligheder fordelt i boligblokke og punkthuse. I hele processen har der været fokus på genbrug.

Nord for Aarhus er NCC i gang med at renovere Boligforeningen Ringgårdens afdeling 20 i Trigeparken. Bebyggelsen er fra 1980-81, opført som en betonelementbebyggelse i tre etager. Seks boligblokke placeret i to rækker overfor hinanden, i daglig tale kaldet Østhusene og Vesthusene. Der er i alt 20 opgange med 190 lejligheder. Når NCC til årsskiftet forlader området, er 3 opgange og 37 boliger fjernet.

I første etape blev boligerne i de tre blokke mod Vest totalrenoveret. I den anden og igangværende etape ombygges boligerne mod Øst til spritnye tilgængelighedsboliger.

I hver af de tre blokke fjernes den midterste opgang og tilbage står to punkthuse.

Den første blok er forvandlet til to punkthuse, og beboerne er netop flyttet ind i de første 18 ombyggede boliger. Nogle af beboerne er ganske vist flyttet tilbage til samme adresse, men det er til en helt forvandlet bolig.

Dagslys og energibesparelse

Hvor lejlighederne tidligere var præget af en mørk fordelingsgang og en dunkel stue, er der nu åben planløsning, og nye vinduer fra gulv til loft som sikrer et godt dagslys i boligen og udsigt. I Østhusene er etableret elevator i trapperummet og niveaufri adgange overalt.

Fælles for hele bebyggelsen er, at der er sket en forbedring af indeklimaet. De gamle facader er udskiftet med nye og tætte klimaskærme. Der er etableret mekanisk ventilation med varmegenindvinding, som sikrer konstant luftskifte.

”Vi er stolte af resultatet og har glædet os til at byde beboerne velkomne tilbage fra deres genhusningsboliger,” fortæller Lene D. Bjerregaard, der er entrepriseleder og beboerkoordinator på projektet.

De øvrige to blokke boligblokke vil nu gennemgå samme renovering og vil ved årsskiftet fremstå som fire totalrenoverede punkthuse.

Fokus på genbrug

I processen har NCC haft stort fokus på genbrug. I Vesthusene er de installationer, der kunne genanvendes, blevet genbrugt.

”Herudover har vi taget komponenter fra de boliger, der ombygges, cirka halvdelen, og genbrugt dem i de blokke, hvor der ’kun’ blev renoveret. I Vesthusene fik de nye låger til garderobeskabe, mens skabskorpus fra Østhusene blev genbrugt,” siger Lene D. Bjerregaard. Ligeledes er og terrasser i Vesthusene er anlagt med fliser fra Østhusene.

Lene fortæller også, at vinduesskydepartier på altanerne på Vesthusene er genbrugt. De blev sendt til rengøring og smøring og monteret igen. Muld flyttes fra blok til blok, og der tilføres således ikke noget nyt og ekstra jord til pladsen. Betonelementerne fra de nedrevne midteropgange sendes til genbrug, hvor de knuses og bliver til fyld i havne og veje.

”Det er tilfredsstillende at arbejde på denne måde, så vi bidrager til den cirkulære økonomi frem for at indkøbe nyt over hele linjen,” siger Lene D. Bjerregaard

For yderligere information kontakt venligst:

Pressechef Carl Johan Corneliussen, NCC Danmark, 26 15 21 27, carcor@ncc.dk

NCC´s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC:s Mediabank

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 16.500 ansatte i 2018. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.