• NCC/

NCC har fået en god start på opførelsen af nyt domicil til BOSCH

Læse original

Byggeriet i Ballerup, hvor NCC skal opføre nyt kontor til BOSCH’s danske forretning, er kommet godt fra start, og man kan allerede fornemme bygningens kontur på grunden.

Domicilet bliver på 10.000 kvadratmeter og opføres i tre etager baseret på NCC’s gennemprøvede kontorhuskoncept. Kontoret opføres med søjler og bjælker i træ på BOSCH’s grund på Telegrafvej i Ballerup.

Der er god aktivitet på pladsen, hvor 30 mand, hovedsagelig fra NCC’s egenproduktion lige nu er i gang med betonarbejdet. Der bygges kælder og støbes fundamenter; inden længe går holdet i gang med at lave terrændæk, samtidig med at kælderen færdiggøres.

”Vi er allerede kommet langt. Man kan allerede se hele kælderen på 750 m2, og så har vi næsten lavet fundamenter hele vejen rundt,” fortæller Lars Ulrik Hansen, der er senior projektchef i NCC’s byggeenhed i Øst under NCC Building Nordics. ”Vi har haft god tid til at forberede byggeriet, så vi har en rigtig god plan at bygge efter. Det handler om at bruge så få ressourcer som muligt og bruge dem på det rigtige tidspunkt. Derfor er vi hele tiden opmærksomme på, om der er ting, som det giver mening at gøre nu frem for senere, hvor den samme opgave kræver mere arbejde.”

Byggepladsen er opdelt i fire felter, hvor byggeopgaverne følger hinanden felt for felt, så når det bliver tid til at støbe terrændæk i det sidste felt, vil det første felt være klar til, at bygningen begynder at rejse sig over jorden. Den højeste af pladsens to tårnkraner står midt på byggepladsen, hvor der senere skal anlægges et indre gårdrum. Når kranen fjernes efter endt arbejde, skal der lægges fliser på stedet.

”Det er meget tilfredsstillende at se, hvordan byggeriet udvikler sig. Da kranen blev stillet op, og jeg så den på vej her til en morgen, så tænkte jeg da, at det var fedt, at man nu kan se vores byggeplads langt væk fra. Der sker hele tiden noget, og det er jo supertilfredsstillende.”

Året ud vil der blive arbejdet med terrændækket, og når vi kommer ind i 2025, forventes byggeriet at komme over jordniveau, når de første elementer monteres, så naboerne kan begynde at se bygningen rejse sig.

Luksus med lån og genbrug
Byggeledelsen har indrettet sig i en stor gammel lagerhal på grunden. Her har de skabt sig et kontor, møderum, køkken, kantine og mandskabsfaciliteter med en høj grad af genbrug fra tidligere byggesager.

”Alle de døre, vi har herude, som vi selv har sat i, kommer fra projekt Papirøen på Christiansholm. Det er midlertidige døre, som vi nu gør brug af her,” fortæller Lars Ulrik Hansen. ”De vinduespartier, vi har sat i, mellem kontoret og resten af lagerhallen, er hentet på et genbrugslager og har ikke kostet noget.”

Der er også genbrugt håndvaske, skabe og kontormøbler, som har været brugt på andre byggepladskontorer, eller som er fejl- eller overskudskøb fra tidligere byggerier.

Byggeholdet i Ballerup har gode muligheder for at genbruge ting, fordi den store lagerhal giver mulighed for at samle overskudsmaterialer, værktøj og kontormøbler fra andre projekter og opbevare det hele, indtil de selv eller kolleger får brug for det.

”Det er super luksus med sådan en hal,” siger Lars Ulrik Hansen. ”Det giver også plads til et bordtennisbord, billardbord, som vi i byggeperioden låner af Bosch’s personaleklub, og en bordfodbold, som jeg har stillet op til os. Da regnen væltede ned, og vi havde nogle håndværkere, der var i gang med at binde armering, og så kunne de jo stå inde i hallen med det.”

I hallen vil der blive opført en mockup af selve byggeriet. Seks meter lang og 5 meter i højden. Med facadebeklædning på den ene side, og indretning på den anden. Som en første udførelse, så kan bygherre godkende tingene på stedet.

BOSCH domicil bygges med BOSCH værktøj
BOSCH producerer som bekendt håndværktøj, og som bygherre ser de gerne, at deres nye domicil så vidt muligt bygges med brug af deres eget værktøj. Derfor stiller de værktøj til rådighed for både NCC og de fagentreprenører, der arbejder på projektet.

”Det har vi ikke prøvet før, men det er jo en super service,” fortæller Lars Ulrik. ”Hvis der er brug for noget, skal vi bare bede om det, og de sørger også for reparation, når der er brug for det.”

Køkkenerne er næsten udelukkende genbrug. Her er blandt andet møbler, køkkenelementer, håndvaske og hvidevarer enten genbrug fra tidligere byggesager eller doneret af BOSCH.

Projektet gennemføres i samarbejde med Design Group Architects og NCC Engineering. Bygningen forventes at stå klar til indflytning ultimo 2026.

Alle fotos er til fri redaktionel brug.

For yderligere information kontakt venligst:
Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC’s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2023 havde NCC en omsætning på ca. 57 milliarder SEK og 12.200 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.