• NCC/

NCC introducerer industrialiseret byggeri i plejeboliger i Ørestaden

Som den første virksomhed herhjemme anvender NCC industrialiseret byggeri i stor målestok: 138 præfabrikerede installationsskakte installeres i 114 plejeboliger i Ørestaden

Tilbage i oktober 2010 begyndte NCC byggeriet af 114 plejeboliger i Ørestad Syd. Kunden er boligselskabet KAB, som i foråret 2012 kan tage i alt 10.000 m2 i brug. Byggeriet er specielt, fordi NCC for første gang – og for første gang i byggeri i Danmark – anvender præfabrikerede installationsskakte i stor målestok. Installationen af de i alt 138 skakte startede i begyndelsen af marts.

Den præfabrikerede installationsskakt er udviklet af NCC i samarbejde med DTU og Byggeriets Innovation. Konceptet er enkelt: Alle installationer – fx rør til brugsvand, afløb, varme, ventilation, el, gas mv. – samles i en konfigurerbar skakt. Med konceptet flyttes mange arbejdsprocesser fra byggepladsen til industriel produktion, hvor det sikres, at arbejdsoperationer udføres rationelt og fejlfrit, hvilket reducerer byggeperioden væsentligt og sparer både mandetimer og penge. Endvidere sikrer konceptet en mere ensartet kvalitet og efterfølgende høj driftsikkerhed af installationerne.

Projektleder Niels Paludan fra NCCs teknikafdeling: ”Skakten er en Plug and Play løsning, hvor vi konfigurerer efter kendte fakta og med nyeste it-teknologi inden for 3D, hvilken gør skakten meget fleksibel til det enkelte byggeri. Den produceres industrielt og skal således blot monteres på byggepladsen. Det sikrer, at alle processer er gennemarbejdet inden byggestart – og at byggeprocessen forløber uden uforudsete problemer.”

”Traditionelt bruger man til etableringen af en færdig skakt over 300 forskellige arbejdsoperationer, fordelt på 9–10 fag og foretaget på et areal på typisk 60 x 80 cm med ensidig adgang og håbløse arbejdsstillinger. Når skaktkonceptet anvendes, bliver skaktmodulerne leveret på byggepladsen samme dag, de skal hejses ind i bygningen. Samling af modulerne internt mod hinanden sker herefter en meter over det færdige gulv, hvormed det gode arbejdsmiljø sikres for montøren – nemt og enkelt,” fortsætter Niels Paludan.

”Byggebranchen må jævnligt høre for, at vi ikke er innovative og produktive nok, men her har vi et produkt, som både er nytænkende og samtidig øger produktiviteten.  Det er derfor et produkt, som vi forventer os meget af, og som vi regner med, at vi kommer til at bruge i mange byggerier fremover,” slutter han.

Læs mere om installationsskakten på www.ncc.dk/skakt

Du kan også opleve skakten ved selvsyn på NCCs temadag den 8. juni, hvor pressen og andre interesserede parter kan besøge byggepladsen i Ørestaden. Se venligst mere i den vedlagte invitation.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Projektleder Niels Paludan, NCC Teknik, telefon +45 24 69 98 04, e-mail npa@ncc.dk

Pressekonsulent Jesper Andersen, NCC Construction, telefon +45 41 70 44 91, e-mail jdz@ncc.dk

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing.
I 2010 havde NCC i Danmark en omsætning på knapt 6 mia. SEK og cirka 2 200 ansatte. NCC Construction Danmark bygger boliger, kontor, veje, anlæg og øvrig infrastruktur i Danmark.

Tags: