NCC og Kuben vinder byggekonkurrence i Herning

Et nyt boligområde med en central placering etableres nu på Farvergårdvej i Herning, hvor NCC Construction Danmark A/S skal opføre 38 attraktive andelsboliger for Kuben Byggeplandata.  Boligprojektet er netop udpeget af Herning Kommune som vinder af en projektkonkur-rence udskrevet af byrådet. Vinderforslaget blev valgt ud fra ønsket om et kvalitetsbyggeri til en fornuftig pris. "De nye boliger er skræddersyede til husejere, som vil skifte til en mindre og vedligeholdelsesfri bolig. Endvidere er boligerne velegnede til unge mennesker med en aktiv livsstil, som ønsker at bo centralt," siger afdelingsleder Per Hougaard Sørensen, Kuben Byggeplandata. Kuben har udviklet projektet i samarbejde med entreprenørvirksomheden NCC, arkitekterne Arkitema K/S i Århus og ingeniørfirmet Carl Bro A/S. Det erfarne hold har samarbejdet om flere større byggerier, senest et boligprojekt i Holstebro Kommune.   Arkitektonisk flot byggeri De nye andelsboliger placeres på den tidligere kollegiegrund ved Farvergårdvej mellem Bellisvej og Kærmindevej i Herning. Boligerne sælges i to etaper og opføres af NCC, som forventer at gå i gang med byggeriet i efteråret 2004. "De 38 boliger er fordelt med seks boliger i enetageshuse og med 32 boliger i fire toetageshuse. Det er tale om et særdeles flot byggeri, som arkitektonisk passer godt ind i området," siger seniorprojektchef Poul Rzepka, NCC. Enetageshusene placeres på den østlige side af en intern vej på byggegrunden. Vinkelret på vejens vestside kommer husene i to etager til at ligge adskilt af grønne gårdhaver. "Udadtil danner bebyggelsen en ramme mod de omgivende veje, så området får sin egen identitet. Samtidig forbindes boligerne med omgivelserne via den interne vej og stierne i området," siger arkitekt Kim Risager fra Arkitema K/S, som har tegnet projektet. Adgangen til boligerne sker fra den interne vej og det fælles parkeringsareal via stier mellem boligerne og gårdhaverne.  Fleksible og rummelige boligerDe moderne andelsboliger bliver rummelige og lyse, og de får alt efter placering adgang til terrasse, altan eller gårdhave.  "Boligerne bliver fleksible med store og anvendelige rum, som ikke begrænser indretningen. Størrelserne varierer fra 91 til 114 kvadratmeter fordelt på henholdsvis trerums- og firerumsboliger," siger Kim Risager. Som et gennemgående princip anvendes skydedøre, der giver mulighed for, at man kan slå rum sammen eller dele op efter behov. I toplans husene kan køkkenet eksempelvis afskærmes fra opholdsrummet med en skydedør. Såvel ude som inde er der lagt vægt på at vælge materialer, der ikke kræver den store vedligeholdelse, men bliver smukkere gennem brug. "Alle boligerne får mulighed for at tilslutte en brændeovn, som bidrager til hyggen i opholdsrummet. Udvendigt giver skorstenene bebyggelsen et karakteristisk præg," siger Poul Rzepka.  Karakteristik bebyggelseToplanshusene får i en del af byggeriet en markant og spændende udformning med ensidig taghældning, som på førsteetagen skaber et stort opholdsrum med højt til loftet. "Enetageshusene opføres i gule mursten, og det samme gælder den nederste etage af husene i to plan. Facaden af førsteetagen beklædes med zink, som med tiden vil få et gråligt udtryk og danner kontrast til de gule facader," siger Poul Rzepka. Også de store vinduespartier danner kontrast til murværket. Facadernes gule mursten matcher de mange gulstenshuse i kvarteret og skaber forbindelse til det tidligere kollegiums velkendte arkitektur.