NCC ombygger Louisianas vestfløj

NCC er netop gået i gang med en større moderniseringsopgave for Louisiana Museum for Moderne Kunst. Opgaven har en værdi på 37,5 millioner kr. for NCC, som samlet har fået ombyg-ningsopgaver på Louisiana for 86,5 millioner kroner siden 2003. Ombygningen udføres også denne gang i et tæt Partnering-samarbejde. Succeskriteriet for NCC's arbejde på Louisiana er blandt andet, at museets besøgende bagefter ikke lægger mærke til, at museet er moderniseret og har fået en mindre, ny tilbygning. "Da vi havde renoveret sydfløjen, hørte jeg to gæster undre sig over, hvad der egentlig var blevet bygget - og det er faktisk den største ros, man kan få på Louisiana. Her gælder det om at modernisere og samtidig bevare kompleksets udseende fuldstændig intakt," siger projektleder Jan Thomsen, NCC. I de kommende ni måneder arbejder NCC med at modernisere museets vestfløj. "Der er to overordnede mål med projektet. Dels at opgradere klimaforholdene i udstillingsområderne, dels at formindske omfanget af en eventuel brand, siger drifts- og sikkerhedschef Poul Hasbeck, der står for byggeriet på museet. "Kravene for udlånerne af kunstværker er steget støt gennem sidste 20 til 30 år. Det gælder navnlig krav til styring af lys, temperatur og fugtighed. Derfor er vi over en fire-årig periode i gang med at modernisere alle museets udstillingsområder," siger Poul Hasbeck. Partnering giver mere værdiNCC's engagement på Louisiana begyndte i 2003 med en forholdsvis lille ordre på ombygning af køkken- og personalefaciliteter. Da moderniseringen af sydfløjen skulle i gang umiddelbart efter, valgte Louisiana at fortsætte med det samme team af entreprenør, arkitekt og ingeniør, og udbuddet blev gennemført i form af en prisforhandling. "Vi har erfaring for, at vi får mere byggeri for pengene, når projekterne gennemføres som Partnering. Det skyldes, at samarbejdet bygger på tillid og at vi løbende afklarer de spørgsmål, der opstår - med henblik på at finde den bedste løsning for projektet," siger Poul Hasbeck. Åbne kalkulationer er også et væsentligt led i Partnering og med til at skabe tillid: "Vi taler os til rette om prisen og aftaler naturligvis også et dækningsbidrag. Dermed har vi en ramme at arbejde indenfor. I dette tilfælde var det nødvendigt at finde nogle besparelser, og dem arbejdede vi sammen om at finde, uden at projektet blev forringet," siger Poul Hasbeck. NCC's team af håndværkere er stort set det samme som ved renoveringen af sydfløjen, og det gør arbejdet lettere i det daglige, fordi man kender hinanden og ikke mindst stedet. "Sikkerheden er af afgørende betydning, når vi arbejder et sted som Louisiana med store kunstværdier. Vores kolleger er nu klar over, hvornår de skal spørge en ekstra gang," siger Jan Thomsen. Også arkitektfirmaet er velkendt med området. Fra det første byggeri i 1957-58 og til grafikfløjens åbning i 1991 var professor Jørgen Bo og professor Vilhelm Wohlert museets arkitekter. Wohlert Ar-kitekter A/S er arkitekter på moderniseringen og dermed med til at sikre, at den oprindelige arkitektur og helhed bevares. Moderniseringen af museets vestfløj er tredje etape af i alt fire til en samlet projektsum på 205 mio. kr., som er doneret af danske og internationale fonde. Træ erstattes af stålMidt i september begyndte NCC på nedbrydningsarbejdet. Det eksisterende tag på hele vestfløjen, der er i to etager, skal udskiftes, idet der ikke længere ønskes træ i konstruktionen. Ligeledes fjernes en ældre bygning. "Herefter bygger vi 1.200 kvadratmeter nyt tag af stål, og vi opfører en bygning i ét plan, der også bygges op over et stålskelet og med tagkonstruktion af stål," fortæller Jan Thomsen. De indvendige vægge i vestfløjen røres ikke, og de nuværende klinkegulve bevares. Alle installationer til el- og ventilation udskiftes derimod. Fakta om Modernisering af Louisiana Museum for Moderne KunstBeliggenhed:Gl. Strandvej 13 i HumlebækKunde:Louisiana Museum for Moderne KunstHovedentreprenør:NCC Construction Danmark A/SKontraktsum:37,5 mio. kr.Arkitekt:Wohlert Arkitekter A/SIngeniør:Birch og Krogboe A/SSamlet modernisering:1.200 kvadratmeterHeraf nybygning:400 kvadratmeterByggeperiode:15. september 2004 - 3. juni 2005