NCC ombygger Tivolis Koncertsal

NCC har sammen med arkitektfirmaet 3 x Nielsen og ingeniørfirmaet Birch & Krogboe vundet opgaven med at renovere Tivolis 48 år gamle koncertsal. Tivoli venter at bruge op mod 100 millioner kroner på ombygningen, der udføres i Partnering. Tivoli har i dag offentliggjort, at haven har valgt et forslag fra NCC, arkitektfirmaet 3 x Nielsen og det rådgivende ingeniørfirma Birch & Krogboe som det bedste blandt fire forslag. Arbejdet skal udføres i Partnering og der skrives kontrakt i løbet af december. "Vi er glade for at Tivoli har valgt forslaget - og valgt at lade projektet foregå i Partnering," siger koncerndirektør Christian Herskind, NCC Construction Danmark A/S. "Det er en krævende opgave, som skal udføres på kort tid, og hvor der skal tages store hensyn til omgivelserne. Et tæt Partnering-samarbejde er derfor den bedste forudsætning for et tilfredsstillende resultat". Partnering er en struktureret samarbejdsform, hvor kunde, rådgivere, arkitekt og entreprenør i fællesskab løser byggeopgaven. Partnering er baseret på et tillidsfuldt samarbejde, hvor alle spiller med åbne kort og hvor alles fagkundskaber supplerer hinanden gennem hele byggeprocessen. Partnering er NCC Construction Danmarks foretrukne samarbejdsform. Ifølge en analyse blandt NCC's kunder giver Partnering-samarbejder et bedre byggeri, hvor kunderne oplever mere værdi for pengene. Omkring 25 procent af omsætning i NCC Construction Danmark udføres i dag som Partnering-samarbejde. Arbejdet går i gang 3. januar og den ombyggede koncertsal indvies til november, blot ti måneder efter. Opgaven indgår i NCC's ordrebog fra første kvartal 2005 og resultatet afregnes i takt med at byggeriet opføres. NCC forventer, at cirka 80 egne og underleverandørers medarbejdere bliver beskæftiget ved ombygningen. Tivoli har i dag oplyst, at den samlede udgift til renoveringen er på 100 millioner kroner. I udarbejdelsen af projektet er der lagt stor vægt på at forbedre forholdene for salens gæster, hvilket betyder, at publikumsområderne forøges til 1.300 kvadratmeter. Det sker ved at ombygge Regnbuen, den nuværende spillehal, til garderobe og toiletfaciliteter og ved at bygge en helt ny foyer på 700 kvadratmeter ved siden af den nuværende bygning. Selve salen og dens akustik bevares, men alle overflader får en kærlig behandling, og stolene bliver renoveret og får nyt betræk. Knap to meter under sceneoverkant etableres en ny orkestergrav med plads til 80 musikere. Orkestergraven bliver ikke permanent, man kan etableres, når der er behov for det. Som noget helt nyt sløjfes adgangen til Koncertsalen fra Tietgensgade. Det betyder, at adgangen til salen hele året bliver gennem Tivoli. På den måde bliver Koncertsalen en mere integreret del af Tivoli - også om vinteren. Det giver mulighed for at opføre en helt ny bygning fra bagsiden af scenen og ud til Tietgensgade. Den nuværende arkade med isboderne bevares, så den nye bygning starter i første sals højde over passagen, og her bygges en fleksibel øvesal på 440 kvadratmeter med plads til 95 musikere. Bygningen vil også rumme mødelokaler samt en kantine til Tivolis medarbejdere. Se også www.tivoli.dk og www.3xn.dk for mere information.