NCC opfører boliger ude i Limfjorden

Et team bestående af Arkitema, Carl Bro, Kuben Byg og NCC har med et overbevisende forslag om boliger ude i vandet vundet konkurrencen om retten til at købe en cirka 17.500 kvadratmeter stor grund, som ligger helt ude i Limfjorden på Struer-Holstebro Lystbådehavn, 500 meter fra Struer centrum. "Forslagets struktur indeholder stor variation og samtidig enkelthed.  De 50 boliger i to etager er præget af stilsikker elegance og lethed - og nyfortolker på smukkeste vis havnens og byens møde med fjorden og det åbne kystlandskab," skriver konkurrencens dommerkomité, som er identisk med bestyrelsen for Holstebro-Struer Lystbådehavn under ledelse af borgmester Leif Erik Sørensen, Struer Kommune (formand) og borgmester Arne Lægaard (Holstebro Kommune) næstformand. Grunden, som hedder Trekanten på grund af sin form, opstod i forbindelse med anlæggelse af en stenmole, der giver læ til lystbådehavnen. Ved revisionen af kommuneplanen blev Trekanten udlagt til boligformål, og efter vedtagelse af lokalplanen for området blev det besluttet at udskrive en konkurrence og lade en ekstern partner eller et team stå for alt - lige fra byggemodningen. "Trekanten er det første boligområde i kommunen, som kommer til at ligge så tæt på kysten - ja faktisk ude i selve Limfjorden - og vi forventer, at det unikke og attraktive boligprojekt også vil trække nye borgere til," siger teknisk direktør i Struer Kommune, Jørgen Jensen. Alle boliger får tredobbelt udsigtEn kystnær beliggenhed skaber forventning om udsigt, og det er lykkedes arkitekten at tegne projektet, så alle huse har udsigt til hele tre sider. Endvidere er der mulighed for at lægge til med lystbåden på det nærmeste lige uden for hoveddøren. "Forslaget introducerer en bebyggelsesstruktur, hvor samspillet mellem bolig og natur sikrer, at alle boliger får nærkontakt med det landskabelige og samtidig andel i udsigten til lystbådehavnen, byen og fjorden. En bebyggelsesstruktur, der forener det bymæssige og det landskabelige og en struktur, der tilbyder såvel områdets beboere som offentligheden nye rekreative muligheder," skriver dommerkomitéen. Byggegrunden erhverves for otte mio. kr., og midt i september starter salget af boliger, som varetages af Danbolig i Struer. Der er mulighed for at blive skrevet op til en bolig allerede nu. Afdelingsleder Bjarne Husted fra Kuben Byg A/S oplyser, at der bliver fire typer boliger, hvis størrelser varierer mellem 110 og 130 kvadratmeter. De sælges enten som private andelsboliger eller ejerboliger. Den månedlige husleje i andelsboligerne vil ligge mellem 4.800 kr. og 5.700 kr., mens prisen for en ejerbolig bliver mellem 1,8 og 2,5 mio. kr.  Inspireret af byggerier på østvendte kysterArkitekten har ladet sig inspirere af byggerier på østvendte kyster - blandt andet Bellavista på Bellevue ved København. Der bliver derfor tale om en hvid bebyggelse, som markerer sig stærkt mod det blå hav og den grønne kyst. Husene placeres i seks grupper og ligger indbyrdes forskudt for hinanden, hvilket er hemmeligheden bag, at størstedelen af boligerne får udsigt til minimum tre sider. Ydervæggene kommer til at bestå af enten pudsede eller malede flader, og vinduesrammer og øvrigt træværk tænkes udført i hårdttræ, som ved altaner kombineres med galvaniseret stål. Der bliver flade tage. Alle huse får altaner/terrasser, og der bliver mulighed for direkte tilkørsel til det enkelte hus.  Vilkårene for købet af grunden åbner mulighed for at opføre byggeriet i tre etaper, og det er ikke usandsynligt, at byggeriet kan starte i sommeren 2005.